De markt waarop datingsites nu actief zijn is een rode oceaan. Een rode oceaan is een verzadigde markt waarop hevige concurrentie heerst. Niemand zou zich vrijwillig in zo’n bloedige markt storten. Toch er zijn honderden datingsites die allemaal om een stukje van de taart willen vechten. En er komen dagelijks nieuwe bij. De markt is bezaaid met ondernemers die dezelfde diensten leveren als hun concurrenten.
Maar er zijn ook blauwe oceanen. Blauwe oceanen zijn onaangesproken markten zonder heftige concurrentie. Iedereen zou in zo’n oceaan een duik nemen. De grap is dat bedrijven zélf een blauwe oceaan kunnen creëren.
Met enige creativiteit en marktinzicht kun je namelijk je eigen markt maken. Bedenk een dienst die nieuw is en nog door niemand anders bedacht. Hierbij zijn bestaande diensten niet langer het uitgangspunt. Wat anderen al bedacht hebben is niet zo belangrijk, het draait om wat klanten interessant vindt. Een goed voorbeeld is Cirque du Soleil. Steeds minder mensen gingen circussen bezoeken en de concurrentie in deze markt was hevig. Daarom bedachten de makers van Cirque du Solei in 1984 iets dat niet leek op bestaande circussen. Weliswaar was het wel entertainment, maar het concept en de uitvoering waren zó uniek dat niemand in staat was om met ze te concurreren.
Cirque du Soleil is nog altijd vernieuwend en uitermate winstgevend. Hoeveel datingsites kunnen dit tegenwoordig nog zeggen…?
(Meer over blauwe oceanen in het gelijknamige artikel én boek)
Als ik het goed heb, gaat het hier gewoon over de Blue Ocean Strategy? Zeker goed toepasbaar op de datingscene.
Inderdaad, Sofie. W. Chan Kim en Renée Mauborgne publiceerden in 2004 een artikel over Blue Ocean Strategy. Een jaar later kwam het boek uit met dezelfde titel. Als je klikt op de link in het artikel krijg je hier meer informatie over.
Op verzoek van David Evans heb ik dit artikel naar het Engels vertaald. De Engelstalige versie is nu te lezen op het Amerikaanse weblog Online Dating Insider.
Zonder het spam te willen laten zijn…
Op mijn weblog heb ik een tijdje terug ook een artikel geschreven over Blue Ocean Strategy. Erg goed boek vind ik zelf en zeker de moeite waard om te lezen.