Een interessant artikel over online dating in de AdFormatie met de titel Surfen naar liefde. Journalist Cor Hospes schrijft onder andere over het nut van nichegroepen en het gebrek aan creativiteit en openheid bij online datingbureaus.
Ondergetekende werd ook geinterviewd voor dit artikel, daarom een paar opvallende citaten uit het artikel.
Over het gebrek aan openheid bij datingsites:
“Opvallend: het fenomeen daten is na jaren eindelijk vanzijn schimmigheid ontdaan, en nu beginnen sites zelf schimmig te doen(…) Blader door het jaarverslag van de Telegraaf Media Groep. Geenwoord daarin over Relatieplanet. Over de kosten, opbrengstenenzovoorts. Hierover opheldering verschaffen, nee, dat wensen debetrokkenen niet.”
Hoe datingsites zich kunnen onderscheiden van andere sites:
“Met een standaard template kom je er niet meer, vertelt Eric Klaassen, initiatiefnemer van Datingfacts, een site met de laatste nieuwtjes over digitaal daten. Ook consulteert hij als bedrijfskundige datingsites voor marketingadvies. Zijn tip: ga vooral niet in het klein de grote jongens nadoen, maar creëer een nichegroep met gelijkgestemden. ‘Of kom met een kekke specialisatie als iPod-dating of videodaten.’
Eenvoudiger: onderscheid je door persoonlijker te zijn. ‘Veel vooral grote sites vergeten dat ze over mensen praten. Die zijn voor hen veranderd in een foto met nickname. Gedraag je daarom meer als een relatiebureau. Vertel hoe je een profiel moet opstellen. Kom zoals eMatching of Parship met een psycholoog om mensen te helpen met dateproblemen. Velen staan niet voor niks op een site.'”
Veel online matchmakers hebben weinig of geen verstand van marketing. Zonde, want er zijn kansen en mogelijkheden genoeg op dit gebied. Waarom creatieve marketing en gerichte advertenties zo belangrijk zijn:
“Klaassen snapt sowieso het merendeel van de sites niet. ‘Zehebben zoveel informatie over mensen. Over hun hobby’s, liefhebberijen en voorkeuren. Waarom blijven ze dan kiezen voor massamarketing. Binnen die sites is een groot gebrek aan creativiteit.'”
Om als datingsite echt succesvol te worden moeten klanten centraal staan:
“Klaassen: ‘Daten moet toch in de eerste plaats leuk zijn. Je wilt niet elke dag tientallen mailtjes met gore taal of vervelende verhalen lezen. De succesfactor is daarom de mensen die je aantrekt, niet de features, gimmicks en andere mogelijkheden van de site. Die komen op de tweede plek.'”
Is er ook een link geschikbaar van dit artikel, of een PDF?
gr. Sofie
Zover ik weet houdt AdFormatie geen online archief bij. Misschien dat ik het artikel nog eens inscan. In dat geval komt het in het archiefje van de persinformatie op Start2Date.