Glance: datingapp van Nederlandse bodem richt zich op festivals

Een groot deel van het leven van de single uit de stad speelt zich tegenwoordig af op de zomerfestivals. Festivals zoals Lowlands, Vondeldisco en Welcome to the Future zijn de laatste jaren enorm in populariteit toegenomen. Het uitgaansleven in steden als Amsterdam en Utrecht heeft zich verplaatst van nachtclubs naar één van de vele (uitverkochte) festivals. En op een zomerse dag met goede muziek wordt het nog gemakkelijker om een leuke man of vrouw tegen te komen. De nieuwe datingapp Glance speelt in op de groei van festivals met een Tinder-achtige app gekoppeld aan evenementen.

Glance festival dating app

In de app kun je aangeven welke festivals je bezoekt. Daarna kun je vast swipen door alle mensen die aanwezig zullen zijn. Wat je doet bij een match kun je zelf weten. Een logisch vervolg lijkt af te spreken op het festival zelf. De app is nu (nog) gratis. Een nadeel is dat niet alle evenementen beschikbaar zijn, want er zijn er pas 100 vindbaar in de app.

Bedenker van de site is Hendrik van Benthem. Vanuit hun consultancybedrijf hielpen ze eerder jonge ondernemers ideeën te starten. Voor Glance werkten samen met ondernemers die beschikken over hands-on kennis en ervaring. In dat geval een technisch team bestaande uit Jeroen Jochems (CTO), Harmen Hofstra (Backend/Android) en Niels Arntz (UI/UX).

Groei
Glance startte deze zomer. Eerst kleinschalig, maar met nu meer dan 10.000 ingeschreven gebruikers. Volgens de makers zijn er inmiddels ruim 100.000 matches ontstaan en is er al bijna 2 miljoen keer op ‘Like’ of ‘Pass’ gedrukt (de knoppen waarmee gebruikers kunnen aangeven of ze geïnteresseerd zijn in een andere gebruiker). Glance groeide door partnerships te sluiten met festivals. Organisatoren van festivals verzorgden de promotie van de app via social en offline kanalen.

Grote vraag gaat zijn: gaan gebruikers ook op lange termijn de app gebruiken? Een deel van de 10.000 gebruikers zal de app direct weer verwijderd hebben na eenmalig gebruik. Een andere vraag is: is het daten op festivals uniek genoeg om te onderscheiden? De concurrentie van Tinder, The Inner Circle en Happn is pittig.

Trend
Glance sluit duidelijk aan op een trend: het eenvoudig faciliteren van de (offline) ontmoeting. Lang blijven plakken in chats is passé, in de laatste generatie apps draait het juist om snel contact leggen in het echte leven. Hendrik van Benthem geeft aan met Glance vooral de barrière te willen wegnemen om nieuwe mensen te ontmoeten. “De focus ligt nu op dating op festivals, maar we dromen ervan om mensen rondom welk evenement dan ook te verbinden.”

Internationale expansie
Glance wil internationaal uitrollen en denkt aan Verenigde Staten, Australië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Hendrik: “Om de internationale uitrol te financieren hebben we in de afgelopen weken gesproken met venture capitalists uit Nederland en de Verenigde Staten. De juiste strategische partner is nog niet gevonden, dus voorlopig financieren we de operatie met veel vertrouwen zelf.”

Een gedachte over “Glance: datingapp van Nederlandse bodem richt zich op festivals”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *