Happn wil dit jaar betaalde abonnementen introduceren om winstgevend te worden. Er is in drie jaar $22 miljoen van investeerders gebruikt om nieuwe leden aan te trekken en een solide inkomstenmodel ontbrak tot nu toe. Happn heeft in-app payments en advertenties van sponsoren, maar dit brengt nog lang niet genoeg op om zwarte cijfers te schrijven.
Abonnees van Happn zullen geen advertenties meer zien, dat is zeker. Het doel is dat er nog dit jaar 60% meer gebruikers bijkomen en winstgevendheid bereikt wordt. Dit betekent dat flink wordt ingezet op internationale expansie. Waar de app nu nog vooral wordt gebruikt in West-Europese markten en het Angelsaksische taalgebied, zal dat als het aan CEO Didier Rappaport ligt over een jaar anders zijn.
Rappaport tegen Business Insider:
“If you’re well-backed by VCs, it’s easy to spend a lot on marketing, but at the end of the day you must be profitable, we should be profitable by the end of this year. After three years of existence, this is remarkable.”
Expansieplannen naar onder andere India staan op de rol. Happn heeft na een ‘soft launch’ al een miljoen registraties in het land, maar loopt nog ver achter op Tinder, de marktleider onder de datingapps.
Rappaport geeft ook aan door veel partijen, waaronder Badoo, te zijn benaderd voor een overname. Op die toenaderingen is hij tot nu toe nog niet ingegaan.
Tegelijk met de overgang naar een abonnementsmodel dit jaar zal ook overgaan op een nieuwe manier om gebruikers te rangschikken. Rappaport spreekt over ranking van users op basis van artificial intelligence waardoor sneller betere matches tot stand komen. Niet langer staan interesses zoals iemands favoriete film centraal, maar wordt juist andere data van gebruikers benut die Happn al heeft, bijvoorbeeld de plaatsen waar ze regelmatig komen.