Het business model achter betaalde datingsites: slim systeem of oneerlijke goudmijn?

OkCupid doet op haar eigen weblog een interessante analyse van betaalde datingsites. Er zijn twee problemen met betaalde datingsites:
– vrouwen krijgen te veel berichten van slechte matches
– mannen krijgen te weinig replies

Volgens een interessante en slimme berekening heeft Match.com, een bekende betaalde datingsite, ongeveer 20,000,000 profielen waarvan 750,000 betalende leden. Alleen betalende leden kunnen antwoorden op berichtjes die ze krijgen. Dat betekent dat meer dan 96% van de profielen dood is. Achter slechts 1 op de 30 profielen op Match.com zit iemand die ook daadwerkelijk een reply kan sturen.

Hoe komt dit? Rondkijken op betaalde sites is bijna altijd gratis, maar er moet uiteindelijk ook geld verdiend worden. De meeste datingsites werken als volgt:

flowchart van inschrijvers datingsite

Als betalend abonnee op een datingsite fungeer je dus als ‘lokaas’voor niet-betalende leden. De bedoeling is dat niet-betalende leden eenabonnement nemen om met jou te kunnen communiceren. Dit model werktgoed vanuit de optiek van een datingsite, maar heeft als nadeel voor leden dat dekans dat iemand reageert klein is. Zelfs als je netjes 20 tot 30euro per maand betaalt voor een datingsite. Als een man een berichtstuurt is de kans 30% dat hij een bericht terug krijgt van een betaald lid.Maar gezien het grote aantal niet betalende leden is de kans dathij iets terug krijgt van een willekeurig lid maar 1%.
Dat zorgt er voor dat mannenuiteindelijk maar massaal (standaard) berichten gaan sturen naarvrouwen. En daar zijn vrouwen over het algemeen niet van gediend, metals gevolg een grotere teleurstelling in datingsites.

Natuurlijk heeft OkCupid als gratis datingsite belang bij hetonderuit halen van betaalde datingsites. Veel mensen vinden namelijk wél eengeschikte match op een betaalde site. Toch lijkt het tijd voor een nieuweaanpak. Datingsites die nu starten zouden een ander business modelmoeten bedenken, waarbij replies sturen geen geld kost. Sommige sitesals Paiq, OkCupid en Knuz doen dit al met succes. Welke datingsite isde volgende met een vernieuwend business model?

6 gedachten over “Het business model achter betaalde datingsites: slim systeem of oneerlijke goudmijn?”

  1. Dat klopt. In dat geval is de kans veel groter dat een full member ook een reactie krijgt. Bovendien is het wel zo eerlijk voor betalende leden dat ze in principe altijd een antwoord kunnen ontvangen.

  2. Zoals het hierboven geschreven staat komt het anders gezegd ook wel neer op zo’n lekker naast elkaar door lullen gevoel op die datingsites. Maar ook als het zo was dat iedereen een bericht kon lezen en daarop kan antwoorden(ongeacht of je betalend lid bent), dan nog kunnen velen niet met een overvloed aan mogelijke keuzes omgaan.
    http://www.mvlife.nl/forum/topic.php?TopicId=4144

  3. Ik ben betalend lid bij 50+match, maar ik vraag me af hoe deze site begonnen is. In het begin staan er normaal geen leden op, je moet ergens beginnen. Ik heb het vermoeden dat er dan een hoop fake profielen aangemaakt worden. mijn profiel is nu 2414 keer bekeken en verder gebeurd er niets tot weinig.
    Ben een keer twee precies dezelfde profielen tegengekomen met dezelfde foto’s. een was gratis lid de ander betalend.
    Ik heb mijn bedenkingen over de werkwijze bij 50+match.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *