Hoe succesvol is de e-mailcampagne van jouw datingsite?

e-mail campagne datingsiteOp een Vlaamse site vond ik een interessante case over een succesvolle e-mailcampagnes van eHarmony. Door de campagnes steeg de merkbekendheid van de online dating service 11,5 procent en demerkvoorkeur met 7,3 procent.

E-mail marketing roept bij sommigen nog steeds associaties op met spam. Maar e-mail die relevant is voor de ontvanger kan juist heel positief ontvangen worden. eHarmony stuurde verschillende varianten van e-mails. Natuurlijk was het directe doel om leden te werven. Maar naast keiharde verkoop, blijkt e-mail marketing voor datingsites dus ook geschikt als branding instrument.

Branding wordt steeds belangrijker in de competitieve datingmarkt . Ging het enige tijd geleden vooral om een zo hoog mogelijke online conversie; de laatste maanden wordt marketingbudget steeds vaker gebruikt om het merk stevig neer te zetten. Neem Lexa. Misschien herinnert u zich nog wel de spraakmakende "Same game, new rules" campagne. Of de "Ware Liefde Garantie" van dezelfde site. Crossmediale campagnes die behoorlijk hebben bijgedragen aan de bekendheid van Lexa.

Grote datingsites die een lange termijn strategie ontwikkelen, zouden zich meer moeten richten op branding dan op alleen sales. Maak daarom een deel van het marketingbudget vrij voor naamsbekendheid. E-mail campagnes kunnen hierin een belangrijke rol spelen.