HotOrNot kondigde deze week aan volledig gratis te worden. Voor wie HotOrNot niet kent: het is een site waar je mensen een cijfer kunt geven van 1 tot 10. HotOrNot was de eerste site die werkte met zulke ratings, maar kreeg sinds de oprichting in 2000 veel succesvolle navolging (zie Wikipedia voor een overzicht).
HotOrNot heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een succesvolle datingsite. Naast foto’s van mensen beoordelen kun je ook met ze in contact komen. Doordat vijftien procent van de leden was bereid om 6 dollar per maand te betalen voor dating functionaliteit maake HotOrNot miljoenen dollars winst per jaar. De beslissing om gratis te worden is daarom extra opmerkelijk.
"Gratis datingsites vernietigen met hun grote ledenbestand de betaalde datingsites. Websites als Match.com en Yahoo Personals komen binnenkort in grote problemen," aldus James Hong, oprichter van HotOrNot. Volgens Hong is de Amerikaanse datingmarkt verzadigd, daarom moeten datingsites proberen meer winst te behalen uit hun bestaande ledenbestand. Door een site gratis te maken, behoud je de meeste leden en vergroot je dus de kansen om winstgevend te blijven.
Volgens Markus Frind, oprichter van Plentyfish, de meest succesvolle gratis datingsite in de VS, is het plan van HotOrNot om gratis te worden een grote fout. De totale Amerikaanse markt voor gratis datingsites is volgens hem slechts $12 miljoen. Om als gratis site dezelfde winst te behalen als met betalende leden moet HotOrNot dus 25 tot 50% van de markt in handen krijgen. Een bijna onmogelijke opgave…
Ik vind het een dappere stap van James en bewonder het feit dat hij weer terug gaat naar het businessmodel waarmee ze begonnen waren. Ik geloof ook dat een groot deel van de toekomst ligt in FREE datingsites en dat inkomsten ook uit TRAFFIC (reclame of virtuele goederen)gegeneerd kunnen worden.
gr. Sofie
Het is zeker een dappere stap van de HotOrNot oprichter, maar de kritiek die Markus Frind geeft liegt er niet om. Ik denk dat die laatste wel eens ongelijk zou kunnen hebben. Hij gaat namelijk uit van zijn eigen situatie. PlentyOfFish heeft lage inkomsten per bezoeker omdat er wordt gewerkt met AdSense advertenties. Als HotOrNot een betere targeting toepast in haar advertenties en grote sponsors weet te strikken dan is het rendement per gebruiker waarschijnlijk groter. Daar komt bij dat HotOrNot bezoekers gemiddeld meer minuten doorbrengen op de site dan PlentyOfFish leden.
Als HotOrNot betaald zou blijven is er een groot risico dat ze worden ingehaald door de concurrentie. Een succesvolle site helemaal gratis maken getuigt wat mij betreft van lef.
Ach, inmiddels zijn we vijf jaar verder. Gelukkig is Bush weg en is Obama president en zijn de tijden veranderd. Wie had in 2007 nog echt kunnen dromen dat Facebook zo groot zou worden als het nu is? of dat Hyves aan marktaandeel zou verliezen? Of dat Amerika ooit een zwarte president zou hebben?