iDate 2014: Facebook maakt schoon schip met datingadverteerders

Facebook start vandaag op iDate met een geschiedenisles. Het bekende social network vertelt bij monde van Clive Ryan, die leiding geeft aan de Noord-Europese salesafdeling, dat het bij oprichting het 34e social network ter wereld was. Inmiddels bestaat Facebook meer dan 10 jaar. De eigenaren van datingsites in de zaal willen echter maar één ding weten: waarom is het in de meeste gevallen niet meer mogelijk om als datingsite te adverteren op Facebook?

Ryan vertelt over het sterk toegenomen aantal dating ads, dat gebruikers begon te irriteren:

“One thing that was happening was that in key geographies, the volume of dating ads was increasing. Even people that didn’t need them, started noticing them.”

Dit was reden voor een deep-dive in één van de belangrijkste metrics die Facebook gebruikt om de kwaliteit van ads te gebruiken: XTR, gedefinieerd als “Total negative feedback flags / Total impressions”. Deze ratio steeg binnen de datingcategorie naar 0.0081%, terwijl deze over de gehele linie rond de 0.0030% lag. De reden is dat adverteerders in de datingcategorie steeds creatiever werden met hun advertentie-uitingen, wat leidde tot veelvuldig inbreuk op Facebook’s regels, en leidde zelfs tot 3x meer meldingen van ‘offensive’ ads door gebruikers.

Facebook kiest daarom nu voor een nieuwe aanpak voor het werken met datingsites. Er wordt strenger gekeken naar ads. Dit leidde in de Benelux al tot enorm veel afgekeurde advertenties. Het resultaat voor de gebruikers van Facebook was gunstig: het aantal ‘offensive’ ads daalde in de datingcategorie daalde tot het gemiddelde. Het leidde echter wel tot ontevreden adverteerders. Clive Ryan belooft die groep vandaag tegemoet te komen. Adverteerders met een groot volume die aangesloten zijn bij het Global Dating Initiative en zich beperken tot ‘nette’ en relevante ads, worden langzaam weer toegelaten tot het advertentieprogramma. Daarnaast belooft Facebook beterschap voor kleine adverteerders door extra reviewers beschikbaar te stellen.

2 gedachten over “iDate 2014: Facebook maakt schoon schip met datingadverteerders”

  1. Na het lezen van dit artikel meteen even weer geprobeerd maar helaas werd mijn advertentie meteen weer afgekeurd. Ik zal het over een paar weken nogmaals eens proberen.

Reacties zijn gesloten.