De Sunday Times interviewde Thomas Enraght-Moony, de baas van Match.com, het grootste online datingempirium ter wereld. Hij doet in het interview een paar leuke en opvallende uitspraken.
Match is actief in 37 landen over de hele wereld. In het Verenigd Koninkrijk is de site groot geworden door partnerships te sluiten met grote kranten. Dit is vergelijkbaar met wat Parship doet in Nederland. Zij verbonden in 2004 geleden definitief hun naam aan de Volkskrant, Trouw en NRC. Met succes: Parship behoort inmiddels tot de grootste sites in Nederland.
Vorig jaar maakte Match $78 miljoen winst op een omzet van 349 miljoen dollar, waarvan 30% van buiten Amerika kwam. De verwachting is dat in 2012 de miljard-grens wordt doorbroken.
Een lidmaatschap bij Match.com is niet goedkoop. Aan de andere kant van de oceaan betalen leden 65 pond voor 6 maanden lidmaatschap. Volgens Enraght-Moony is zijn site het geld meer dan dubbel en dwars waard:
"The money invested gives you an assurance of quality control. Entries areoverseen, scam-artists weeded out. We have a zero-tolerance policy. Anyone can browse the site, pulling out abridged profiles bylocality, for free. The rest carries costs."
Belangrijkste doelgroep van Match.com zijn mannen en vrouwen van 28-45 jaar. Maar de 50+’ers winnen terrein, licht Enraght-Moony toe.
Het is interessant om te zien hoe Match omgaat met regionale verschillen. Zo kunnen vrouwen in Frankrijk gratis lid worden. InDuitsland kunnen mannen zelfs vrouwelijke leden subsidieren. In Japan eisen gebruikers verificatie van bloedtype en inkomen. Voor hen is liefde een tijdelijke ziekte. En waarom zou je een belangrijke beslissing nemen op basis van een tijdelijke dwaling?
Geïnteresseerden kunnen het volledige interview lezen op Times Online.