Recent interviewde ik Stefan van den Berg, al meer dan twee jaar country manager van Meetic in Nederland, en is dus hoofdverantwoordelijk voor de datingsites Lexa en LexaMore.
Een verslag van het interview op de Singel (door Lexa omgedoopt tot ‘single’) in het centrum van Amsterdam.
Wat houdt jou bezig op dit moment?
Onze nieuwe campagne is net gelanceerd. In deze campagne willen we laten zien hoe daten echt zit. We ontdekten (op basis van aantal uitschrijvingen) dat we op Lexa iedere week 234 matches hebben. Die 234 succesverhalen staan nu centraal, zowel in de mediacampagne als op onze website.
En onze site voor Nederlandstalig België is net in de lucht. We zijn enorm blij met deze uitbreiding van het Lexa netwerk. België loopt achter qua acceptatie van online dating, maar wij zien een enorme potentie.
Sommige datingsites hebben het zwaar te verduren gehad de afgelopen maanden, vooral de kleinere. Hoe gaat het nu met Lexa in Nederland?
In 2009 zijn we met meer dan 70% gegroeid ten opzichte van 2007. Wat betreft het aantal leden mogen we absoluut niet klagen.
Met LexaMore, ons product voor mensen die een duurzame relatie zoeken, gaat het ook goed. Veel bestaande leden uit Lexa hebben zich ook ingeschreven bij LexaMore.
Er zijn ook verschillen in de benadering. In de communicatie rondom Lexa laten we vooral de date zelf zien. Bij LexaMore staat de aanvulling die de ander heeft op jouw leven centraal.
Via Datingfacts en Start2Date kwamen in het verleden nog wel eens negatieve reacties over de service van Lexa. Hoe kijken jullie daar tegen aan?
We hebben in Nederland duizenden leden en groeien snel. Hoe groter je bent, hoe meer klachten. Maar we hebben een gratis klantenservice die mensen altijd kunnen bellen met vragen. Het nummer staat gewoon op de site. Daarnaast zijn we als een van de eerste datingsites begonnen met webcare. We lossen pro-actief klachten op, die mensen uiten via Twitter, weblogs of andere social media.
Daarnaast doen we veel om de kwaliteit van onze producten te verbeteren. Het uiterlijk is moderner, de usability verbeterd, en scrollen door profielen is nu meer fun. Daarnaast geven we vrouwen meer controle. Met een Select lidmaatschap ben je als vrouw alleen nog zichtbaar voor mensen die precies binnen je profiel passen.
Relatieplanet lanceerde recent een mobiele site en een app voor de iPhone. Welke plannen heeft Lexa met mobiel?
Ik geloof absoluut nog niet in mobiel. Wij hebben 3 jaar geleden al geëxperimenteerd met mobiel. De behoefte aan een mobiele datingsite is nul komma nul. Mensen gebruiken een datingsite op een rustig moment, bijvoorbeeld tijdens de lunch of ’s avonds. De gemiddelde gebruiksduur is een uur. In dat gebruikspatroon zie ik nu nog geen ruimte voor een mobiele versie van Lexa. We investeren liever in de datingsite zelf.
Ook social media gebruiken wij selectief. We adverteren op Hyves en zitten op Twitter. Veel andere social media hebben bewust géén prioriteit.
Ik ben benieuwd welke innovaties we binnenkort kunnen verwachten uit de koker van Meetic/Lexa. Kun je al een tipje van de sluier oplichten?
We gaan meer niche producten lanceren. Ik kan daar wel wat over loslaten. In Frankrijk is MeeticVIP gelanceerd, een site voor mensen die veel reacties krijgen op gewone datingsites. Die krijgen daar een speciale behandeling. Zo’n concept zo ook in Nederland een succes kunnen worden. We zijn ook bezig met Peexme, een speciale site voor jongeren. Dat zal meer een site zijn waar je kunt flirten dan een datingservice.
Binnenkort op Datingfacts: een preview van MeeticVIP en Peexme, de nog te lanceren sites van Meetic!
Meneer, is het soms mogelijk dat u mij cotactgegevens kan bezorgen van Stefan van den Berg? Ik doe mij eindwerk over internetrelaties en een hoofdverantwoordelijke van een datingsite lijkt mij hierbij gepast.
Mvg, Annelien Blondeel
Ik moet zeggen dat van alle datingsites Lexa het minst professioneel lijkt, ik wil zoals zovelen niet gelijk de term oplichters gebruiken maar ik zet bij een hoop profielen ernstige vraagtekens.
Het kan zijn dat ik mn touch verlies maar ik heb bij andere sites een respons gehalte van ongeveer 90% en bij lexa is die nul, dus dat heeft niet te maken met de groei.
Zoals anderen zeggen waar ik het er wel s mee over heb: “lexa voelt gewoon niet goed”.
Ik zie trouwens dat dit interview al uit Februari komt maar een manager die nu nog durft te zeggen dat mobiel niet nodig is slaat helemaal de plank mis, de smartphone revolutie een beetje aan je voorbij gegaan.
Ik kom nu toevallig Ook heel laat thuis, check mn mail nog even, zie de suggesties van lexa staan met een leuke dame erbij maar kan
helemaal niets.
“Nul komma nul is” veel te stellig en klopt niets van, ander management zou ik zeggen, op de verkeerde plek zitten heet dat.