Investeerders binnenslepen

investeerders dragon's denAl enige tijd volg ik het programma Dragon’s Den van de KRO. Hierin proberen creatieve ondernemers om investeerders voor hun idee te interesseren. Dat blijkt geen makkelijke opgave.

‘Dragons’ zijn zogeheten informal investors, die vaak opereren op persoonlijke titel en handelen met eigen vermogen. Zekopen meestal aandelen in het bedrijf en bouwen dus een belang op. Alsde ondernemer winst gaat maken, ontvangen investeerders rendement.

Waar vind ik een investeerder?
Als je een goed idee hebt, kun je natuurlijk wachten op een eventuele volgende serie van Dragon’s Den. Maar je kunt ook zélf op zoek gaan naar investeerders. Je eigen netwerk is hiervoor het beste startpunt. Gebruik je bestaande contacten en laat iemand je in contact brengen met een dragon. Lukt dat niet, dan zul je op een andere manier investeerders moeten vinden. Via een netwerk van informal investors bereik je in één keer een grote groep potentiële investeerders. Probeer het bijvoorbeeld eens via NeBIB, Money Meets Ideas, of Informal Capital Network.

Tips voor een goede pitch
Als je een potentiële investeerder hebt gevonden, dan is het tijd om deze te verleiden mee te doen met jouw idee. In een pitch verkoop je je idee aan de dragon. Een succesvolle pitch voldoet aan een paar voorwaarden:

  • Spreek duidelijke taal. Investeerders hebben een hekel aan wollig taalgebruik en te veel details. Gebruik geen vaktermen en vage marketingbegrippen. Vertel in een paar minuten wat jouw idee inhoudt en verval daarbij niet te veel in details. Een deelnemer van Dragon’s Den had een nieuw idee voor een restaurant. Hij vertelde té veel over de achterliggende concepten en té weinig over de concrete uitwerking van zijn idee. Daarom besloot geen van de dragons in hem te investeren.
  • Mother-in-law test. Tijdens mijn studieperiode in Amerika, vertelde een professor mij over de mother-in-law test. Je bent geslaagd voor deze test als je aan een leek (bijvoorbeeld je schoonmoeder) in dertig seconden kunt vertellen wat je idee is en waarom het interessant is. Zorg dat je je idee snel en duidelijk uit kunt leggen.
  • Show, don’t tell. Stimuleer het voorstellingsvermogen van de ander. Visualiseer je idee of laat een demo van je product zien.
  • Regel je octrooien. Als producten gemakkelijk kunnen worden nagemaakt, verliezen de dragons doorgaans direct hun interesse. Heb je een idee hebt dat gepatenteerd kan worden? Doe dit dan zo snel mogelijk. Neem de octrooipapieren mee naar je pitch.
  • Vertel wat je product de ander oplevert. Vertel welk rendement een investeerder kan verwachten en in welk tijdsbestek. Onderbouw je cijfers daarbij met marktonderzoek, of beter nog met concrete resultaten uit het verleden. Maak een duidelijk ondernemingsplan.
  • Geef aan wat je verwacht. Hoeveel geld wil je hebben van de investeerder en wat ga je hiermee doen? Investeerders polsen graag of hun geld gaat naar marketing, patenten, of in een bodemloze put verdwijnt.
  • Wees eerlijk. In Dragon’s Den probeerden sommige pitchers zwakheden in hun ondernemingsplan te verdoezelen. Een geslepen dragon ruikt onraad en zal direct afhaken.
  • Enthousiasme. Laat zien dat je enthousiast bent over je eigen product. Dragons beoordelen niet alleen je idee, maar ook jouw persoonlijkheid. Aan jou de taak om te laten zien dat je gepassioneerd bent en overtuigd van je eigen succes.

14 gedachten over “Investeerders binnenslepen”

  1. Bradly, dit artikel is natuurlijk ook bedoeld voor ondernemers die investeerders zoeken voor een datingsite (en dat zijn er méér dan je misschien denkt…)

    En verder vind ik Dragon’s Den natuurlijk gewoon een leuk programma ;)

  2. Ja, wij zoeken ook al een tijdje…;)
    Bij het programma Dragon’s Den zit ik op het puntje van mijn stoel.Goede TV

  3. ik zit nu al een jaar met een super idee .
    namelijk een vliegenmepper waar je ALTIJD ALLE vliegen en of muggen dood .
    van 5 tot 105 jaar 100% slaagkans !!!
    + zonder ooit een vlekje te maken op de muren.
    hoeveel zouden die er verkocht worden over de hele wereld ???

    mvg dave

  4. Goede dag,

    Mijn naam is Laurens ten Berge, 23jr, 2de jaars student van het Conservatorium in Amsterdam. Samen met 3 mede-studenten zoek ik een investeerder, die bereid is een pand in Amsterdam te kopen, zodat wij de hypotheek kunnen aflossen als huur. Deze investeerder verbreed hierbij z’n inkomsten en wij kunnen dan in Amsterdam wonen. Een win win situatie!!
    Bent u deze persoon of kent u mensen die het wel weten. Laat het me weten.
    u kunt me bereiken via 0624620142

    Gegroet

    Laurens ten Berge

  5. Ondernemer Adeo Ressi geeft op Marketingfacts nog een paar tips om kapitaal binnen te slepen:
    * Zorg voor een hele goede advocaat
    * Zorg voor een goede pitch met de big vision en zeker de cijfers op een hoog niveau. The first pitch will suck the first thim. It’s ok. Fix it.
    * Bereid je voor met alle benodigd materiaal
    * VC hebben onderling contact. Als de ene VC je idee goed vind, zal hij je afkraken bij andere VC’s om de onderhandelingen te beinvloeden. Dus ga voor 30 pitches in 2 weken.
    * Focus on interested firms. Ignore the rest. Maybe betekent gewoon NEE. Er bestaat geen Maybe
    * Accepteer NIET het eerste voorstel van de VC. Mik op de 2e of 3e term sheet.
    * De advocaten werken eigenlijk voor de VC’s. Zij zien alleen de vette fee als de deal doorgaat. Lees alle papieren minitieus zorg dat je exact weet wat er staat!
    * Wees flexibel, maar weet ook wanneer je Nee moet zeggen.

    bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080402_the_next_web_2008/

  6. Beste lezer,

    ,,In de Roos.nu” wordt de domeinnaam van mijn op te zetten relatiebemiddelings-bureau. Er zijn maar liefs 2,5 miljoen alleenstaanden in Nederland en meer dan 80 % wil een relatie (CBS).

    Op deze gigantische markt (er gaan miljoenen in om)opereren talloze bureaus. Het concept dat ik breng is nieuw. Ik interview klanten (ben al 20 jaar journalist) en maak daar een leuk, spannend en mooi verhaal van, want de teksten op deze internetsites die men zelf moet schrijven, zijn om te huilen. Het is ook erg moeilijk om jezelf te beschrijven. Vaak komt men niet verder dan: open, eerlijk, zeilen, duiken. Daarom wordt er van de bureaus die op internet zitten waar je je eigen profiel aanmaakt ook maar 6 % slagingskans gemeten. De traditionele bureaus zeggen zo’n 70 procent slagingskans te hebben. Zij maken een profiel aan en zoeken zelf een partner voor de klant in hun eigen bestand. Maar dat is nu juist zo leuk om zelf te zoeken. Daarom werk ik ook met een zoekmachine. Ik heb me aangemeld bij Dragons’Den, maar helaas niet gekozen. Nu zoek ik een investeerder, die meedenkt en die voor zo’n 30.000 euro mee wil doen. De investering is bedoeld voor o.a.: reclame, website en specialistische computerprogramma’s. Over 3 jaar zit ik op een miljoenenomzet. En we maken mensen die elkaar vinden, hartstikke blij. Er is een ondernemingsplan alsmede een opzet van de website, dus ik kan zo starten. Het wachten is nog op…U!
    0172-653679 of 06-48712451

  7. Voor internetondernemers die een investeerder zoeken volgen hier nog een paar Nederlandse kapitaalverstrekkers:
    Henq Invest – http://henq.nl/
    Holland Venture – http://www.hventure.nl/
    Waterland – http://www.waterland.nu/

    De NVP en Kapitaaltrein geven algemene informatie over investeringen:
    Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen – http://www.nvp.nl/
    Kapitaaltrein – http://www.kapitaaltrein.nl/

    Voor overnames is Brookz een handige site: http://www.brookz.nl/

  8. Voor jongeren die dreigen af te haken binnen het vmbo en mbo vóór het 23 levensjaar heb ik een methodiek ontwikkeld, waardoor een leven lang leren zowat iedereen een startkwalificatie opleverd.
    Dit alles is digitaal ondersteund en levert maatwerk.
    Een netwerk van bedrijven die mee willen werken aan dit project is aanwezig.
    Sinds januari 2008 een pilot opgestart met goed resultaat.Degene die mij nu financieel ondersteunt plukt daarna de vruchten.

  9. Samen met Kleeven Medical hebben we een portible koelboxje ontwikkeld voor het bewaren van insuline, de COOLPENBOX. We verwachten dat dit (nieuwe) product een flinke rendement op de Europese markt zal brengen. De COOLPENBOX is geoctroieerd.
    Markting en ontwikkeling ligt nu bij Kleeven Medicals te Horst.(www.Kleeven.nl)
    of inl:lp.stodel@home.nl

  10. Ik was met de Coolpenbox bezig. Weinig sucses gehad met grote bedrijven zoals Bayer, Johnson and Johnsons. Nu had Firam Kleeven de Coolpenbox verder uitontwikkeld tot een handzaam instrument. Er ontbraken verden financele middelen.Nu eind 2010 ben ik verder gestopt met het project. Het octrooi stopt in januari 2011.

Reacties zijn gesloten.