Bij een online strategie zijn een aantal elementen van belang. Allereerst moet de eigen site in orde zijn. Dat begint met duidelijke doelen en een goed concept. De volgende stap is het aantrekken van mensen naar de website. Dit kan op traditionele manieren (adverteren of gekochte media), maar ook via social media. Dan is er nog een – vaak vergeten – onderdeel van de online strategie: het verspreiden van content van de eigen site naar andere sites. Hoe werkt dit?
Veel sites maken prachtige content, maar plaatsen deze vervolgens alleen op hun eigen site. Zonde, want het het potentiële bereik van goede content is veel groter buiten de eigen site. De teksten van Start2Date zijn bijvoorbeeld te vinden op jongerensites, in tijdschriften, op Twitter en op allerlei blogs. Soms in aangepaste vorm, soms ingekort of samengevat, soms 1-op-1 overgenomen met een duidelijke bronvermelding.
Datingsite be2 biedt sinds deze week content aan op de website van de Telegraaf. Jan-Jaap Anbeek, country manager Nederland voor be2 laat weten erg verheugd te zijn met de nieuwe samenwerking. "Deafgelopen jaren heeft be2 een sterke positie gekregen in Nederland op de singlesmarkt. De propositie op Telegraaf zal er alleen maar voor zorgen dat deze positie nog verder uitgebouwd wordt."
Staat jouw content al op de plekken die écht relevant zijn?
Ik heb het voorbeeld gevonden:
http://www.telegraaf.nl/be2/
Is dit iets anders dan adverteren?
Ik neem niet aan dat de Telgraaf dat doet zonder een fikse vergoeding.
De sub-pagina van be2 op De Telegraaf is in feite een (affiliate) samenwerking, net als Parship doet met Volkskrant. Inderdaad een vorm van adverteren.
Daarnaast is het ook de bedoeling dat be2 op langere termijn een bijdrage levert aan de content op De Telegraaf, zie bijvoorbeeld:
http://www.telegraaf.nl/vrouw/psyche_relatie/2394037/__Mannen_daten_het_liefst_blond_en_sexy__.html