Te veel keuze werkt demotiverend. Een bekend marketingexperiment
liet zien dat de hoeveelheid keuzes van invloed kan zijn op de
verkoop. Een delicatessenzaak verkocht 24 soorten jams van een
exclusief merk en kreeg de nodige belangstelling van potentiële
kopers. Een dag later wordt dezelfde uitstalling beperkt tot 6
soorten jam. Hoewel de belangstelling lager is, bleek de winkel met de kleinere uitstalling meer te verkopen!
Hoe meer er te kiezen valt, hoe minder we geneigd zijn een keuze te maken. Dit lijkt ook te gelden voor moderne relaties. In het TV programma “Café De Liefde” begeeft Bram van Splunteren zich in de wondere wereld van de hedendaagse liefde. In de laatste aflevering onderzoekt hij de toegenomen keuze in de liefde. Hij interviewt hiervoor Helen Fisher, liefdeswetenschapper bij Match.com, en onderzoeker Geert-Jan Overbeek. Een zoektocht met een opvallende uitkomst:
Het aantal mogelijkheden om een partner te vinden is anno 2008 enorm groot. Datingsites bieden ons toegang tot honderden aanbiedingen van potentiële partners. Een groot gedeelte hiervan is serieus op zoek naar een partner, een kleiner aantal (10-15%) zoekt via internet naar een seksdate.
Nederlandse vrijgezellen hebben een luxeprobleem. Ons land telt meer dan 2,5 miljoen singles. Keuze genoeg, maar daar zit juist het probleem. Doordat we zoveel keuze hebben, stellen we onze eisen steeds verder bij naar boven. Het profiel van de gewenste partner maken we (al dan niet bewust) steeds perfecter. Onze eisenlijst wordt steeds langer en minder haalbaar.
Daarnaast blijken de eisen vaak niet in overeenstemming te zijn met wat we echt willen. Doordat we vaker wisselen van partner, is het moeilijk te bepalen wat we precies zoeken in een partner. Wat we vroeger doormaakten met één partner, is nu verdeeld over meerdere partners. Onze ‘relatie-leertijd’ neemt daardoor toe.
We hebben dus niet geleerd uit het grote aanbod dat tot onze beschikking staat een keuze te maken. Is dit weinig hoopgevend? Oordeel zelf en kijk onderstaande aflevering van Café De Liefde