Mobiel daten zit in de lift

De meeste mensen beginnen pas net te wennen aan het idee van online daten, maar de volgende trend dient zich al weer aan: steeds meer Amerikanen daten via de mobiele telefoon.

Met minder dan 6 miljoen leden in de Verenigde Staten is mobiel daten klein in vergelijking met de 40 miljoen gebruikers van traditionele internet-datingservices. Maar experts verwachten dat "mobile social networking" zeer snel zal gaan groeien. De totale omzet van mobiele dating services zal naar verwachting gaan stijgen van $31,4 miljoen dit jaar naar $215 miljoen in 2009.Door de snelle vooruitgang in mobiele technologie en de opkomst van draadloze netwerken, kunnen gebruikers nu makkelijk profielen doorbladeren, foto’s bekijken van potentiële dates en berichtjes naar elkaar versturen.

Verschillende sites in de VS bieden al mogelijkheden om een partner te vinden via de mobiele telefoon. Het nieuwste snufje is een functie waarmee je andere singles kunt vinden in een omtrek van 20 meter van je eigen telefoon."Ik denk dat mensen online daten volledig hebben geaccepteerd," zegt analist Brent Iadarola van Frost & Sullivan. "Het gemak dat mensen hebben van online daten wordt nu vertaald naar de mobiele wereld."

3 gedachten over “Mobiel daten zit in de lift”

  1. ik moet er niet aan denken… ik doe ook niet mee aan smsen via het internet… moet er niet aan denken dat mijn telefoon overal rondslingerd…

  2. Shespot : er gaat niets boven Real Life ! Internet is een tool, handig om snel en world wide info te vergaren en misschien om een eerste contact te leggen, maar daarna lijkt het mij niet meer dan normaal en wel zo ‘gezond’ de virtuele wereld te laten voor wat ‘ie is, afstandelijk, koel met het altijd aanwezige gevaar van fakers on the web…..

  3. Het voordeel van mobiel daten is dat je spontaan en snel een date kan organiseren. Naar mijn mening hebben veel mensen hier behoefte aan, maar – voorzichtig als we zijn – nemen we liever het zekere voor het onzekere en willen we een poosje oppervlakkig heen en weer e-mailen om ons wijze van selectie te rationaliseren, alvorens af te spreken. We zijn immers volwassen en geen kind meer, hebben we geleerd.

    Ben je op zoek naar een relatie? Dan kun je beter met een kopje koffie achter het beeldscherm de voorbereidingen treffen.

    Zoek je een date voor het weekend? Wil je de dag plukken en ben je op zoek naar een maatje om iets te ondernemen, of heb je fysiek erotische behoeftes? Dan wordt mobiel daten interessanter.

    Mobiel daten is niet alleen spontaan, maar naar mijn inziens ook effectiever: het vergt assertiviteit en lef, dat door de benaderde persoon als zodanig wordt gewaardeerd. Om niet te vergeten de ‘ego-boost’….als iemand mobiel contact met je zoekt, geeft het je ego spontaan vleugels.

    Ikzelf draag deze filosofie enkele maanden uit met de datingservices GoBello, GoBella & BelloBoy. Hier is ‘mobiel daten’ tevens onderdeel van het begrip ‘lastminute daten’: door de combinatie van de dating-agenda en mobiele communicatie kunnen afspraken “a la lastminute” georganiseerd worden.

    Of ‘mobiel daten’ in Nederland een trend wordt, is moeilijk te voorspellen. Kan ‘mobiel daten’ en ‘lastminute daten’ een plekje in de geest van de Nederlander veroveren? Zijn wij in sociaal opzicht niet veel gereserveerder en risico mijdender dan de Amerikanen? Is de afstand tot de PC, ook al is ie van de baas, in Nederland niet veel kleiner?

Reacties zijn gesloten.