Niche databases zijn meer waard

Er zijn in Nederland een heleboel algemene datingsites, die onderling een enorme overlap in leden hebben. Hierdoor is de waarde van hun database minder dan die van niche sites.

De meeste sites die zich richten op één niche (bijvoorbeeld op christenen of vegetariërs) hebben een hoger percentage unieke leden die niet bij meerdere datingdiensten staan ingeschreven. Niche dating communities zijn dus waardevoller en aantrekkelijker dan algemene sites. Tenminste, als het hoofddoel is om een waardevolle ledendatabase op te bouwen.

Toenemende concurrentie
In de niche markten wordt de concurrentie steeds heviger. Zo zijn er al een aantal serieuze christelijke datingsites in Nederland die vechten om dezelfde groep. Nieuwkomers hebben moeite met het bereiken van een groot ledenaantal. Hoe kleiner de niche en hoe groter de concurrentie, hoe lastiger het wordt om een kritieke massa te bereiken.

Promotie
Niche sites zouden moeten bepalen waar hun doelgroep het meeste tevinden is. Op basis daarvan kunnen ze gerichter (en dus effectiever)communiceren met potentiële leden. Voor niche sites geldt: de beste promotie is mond-tot-mond reclame. Datingsites die gevoelig zijn voor feedback, relevante functionaliteit toevoegen, en een goede service bieden, krijgen meer tevreden leden. En er is geen betere reclame dan een tevreden klant.