Twitter wordt met de dag populairder, en datingsites maken daar slim gebruik van.
Twitter staat bovenaan in de lijst van snelstgroeiende sociale netwerken. Met Twitter kunnen mensen op een simpele en snelle manier aan anderen laten weten wat ze bezig houdt. Veel bedrijven worstelen met de vraag wat ze moeten met dit nieuwe online medium. Voorzichtig mengen de eerste organisaties – telecombedrijven Telfort en UPC voorop – zich nu ook in deze conversatie.
Opvallend veel datingsites maken sinds kort ook gebruik van Twitter. Match.com gebruikt Twitter als service- en promotiekanaal. De persoon achter de Twitter acccount is John Walls, PR medewerker van Match.com. Hij krijgt vooral vragen over de kosten van het lidmaatschap en behandelt vragen die anders via de klantenservice waren gesteld.
Ook Zoosk, DownToEarthDate, Ignighter en eHarmony zijn actief op Twitter. David Evans van Online Dating Insider maakte een overzicht van Twitterende datingsites. Opvallend is dat hierin vooral Amerikaanse datingsites staan en grote Europese sites als Meetic en Parship ontbreken.
De vraag is welke Nederlandse datingsite als eerste gaat experimenteren met Twitter. Een paar adviezen aan sites die willen starten met Twitter:
- Maak account aan op Twitter. Volg een aantal personen die interessant zijn en reageer op tweets van anderen.
- Wees open. Laat zien waar je mee bezig bent, en ga de conversatie aan.
- Verwacht niet direct commercieel resultaat. Twitter is geen verkoopkanaal, maar is wel geschikt om aandacht te genereren voor je datingsite. Gebruik het in eerste instantie als servicekanaal.
- Experimenteer en meet. Implementeer bijvoorbeeld de tweets via RSS op je datingsite. En meet altijd je opbrengsten. Hoeveel reacties krijg je via Twitter? En hoeveel nieuwe leden kwamen via je Twitterpagina?