Opkomst en ondergang van social networks voor de elite

Deze week maakt Tinder bekend een app te gaan aanbieden samen met zakenmagazine Forbes. De app zal uitsluitend toegankelijk zijn voor de ruim 2000 mensen die ooit op de 30 Under 30 stonden, de prestigieuze lijst voor jonge beïnvloeders. Op die lijst staan onder andere internetondernemer David Wyler, beautyvlogger Michelle Phan, en de DJ Afrojack. De app wordt in oktober officieel gelanceerd. Het is voor het eerst dat het team van Tinder zich in het zakelijke segment begeeft, en vast niet de laatste keer.

Met social networks als Facebook en Twitter die voor iedereen toegankelijk zijn ontstond direct de behoefte aan gesloten social networks die juist richten op één specifieke groep. Deze apps zijn niet toegankelijk voor de grote massa, maar voor de elite die wil netwerken, daten of uitgaan.

Sommige netwerken zijn in opkomst, en andere langer bestaande netwerken gaan langzaam ten onder. Een overzicht van enkele niche social networks voor de elite:

Opportunity Network
Het eerste invite-only platform voor CEO’s is al actief sinds 2008. Alleen bestuursvoorzitters van bedrijven met 35 miljoen omzet per jaar of meer zijn welkom. Voor de screening werkt Opportunity Network samen met Harvard Business School en andere internationale business schools. Leden kunnen anoniem vragen stellen, tips plaatsen en wanneer er een match is, koppelt Opportunity Network hen aan elkaar.

Ivy
Ivy is een community van gelijkgestemden die willen bijdragen aan een betere wereld. De site werd gelanceerd in januari 2011 in New York, en is nu actief in grote steden in de VS en Londen. Alle leden – inmiddels meer dan 10,000 – zijn gescreend voordat ze werden toegelaten. Via het social network vinden de ‘thought-leaders, inspirators & trendsetters’ een scala aan evenementen over de hele wereld, en kunnen ze in contact treden met andere leden.

Ivy.com

The Marque
Geen tijd om een profiel te maken? Wordt dan actief op The Marque, een soort invite-only LinkedIn waar al het lastige werk voor je wordt gedaan. Zodra je door een ander lid bent gevraagd, en door het strikte goedkeuringsproces bent gekomen (leden moeten ‘betrokken zijn in besluitvorming van hun bedrijf’), kun je achterover leunen. Een ‘relationship manager’ maakt een profiel voor je aan met werkgeschiedenis, opleiding, interesses en zelfs inspirerende quotes. Vervolgens duurt het niet lang en je profiel verschijnt in de zoekresultaten van Google. Een ex-venture capital ondernemer uit Zuid-Afrika startte de site, en bereidt zich voor op uitrol in de Verenigde Staten. De site benadrukt nadrukkelijk alleen bestemd te zijn voor echte hoogvliegers en kost ruim 1000 euro per jaar.

Eleqt
Eleqt is een netwerksite voor de elite. Hier kun je op zoek naar evenementen en hotspots waar je ‘gelijkgestemden’ kunt ontmoeten. Na het aanmaken van je profiel, wacht je profiel eerst op goedkeuring. Naar eigen zeggen zijn de gebruikers grootverdieners. Tweederde van de gebruikers heeft een jaarsalaris van meer dan 2 ton. Om een loonstrookje wordt echter niet gevraagd. Het netwerk – dat vroeger Elysiants heette – worstelt om leden vast te houden en een actief platform te behouden.

The Inner Circle
Dit bekende social network voor dating laat alleen ‘aantrekkelijke en inspirerende singles’ toe. Ieder profiel wordt gescreend. The Inner Circle is in 2012 opgericht door Nederlanders David Vermeulen en Michael Krayenhoff. Ooit gestart in Amsterdam, heeft het netwerk zich inmiddels uitgebreid naar meer Nederlandse steden en zelfs buiten Nederland in wereldsteden als Londen, Singapore en Milaan. Het is het enige high-end social network met een app voor Apple Watch.

the-inner-circle-screenshot

A Small World
Hoe het ook kan verlopen met social networks toont A Small World aan. De app werd al in 2004 gelanceerd – ongeveer tegelijkertijd gelanceerd met Facebook en richtte zich initieel alleen op de superelite van de wereld. De miljonairs die actief waren op het netwerk kregen een beperkt aantal invites om anderen uit te nodigen. Destijds waren de uitnodigingen enorm gewild. De site zich op het uitwisselen van tips en ervaringen, vooral op het gebied van reizen, maar wordt ook gebruikt voor dating. Toen het netwerk groeide, en de exclusiviteit daalde, nam de populariteit af. Na een herlancering in 2013 werd A Small World een betaald social network. Het lijkt de laatste stuiptrekking van een stervend social network.

Best of All Worlds
Best of All Worlds is een platform dat alleen toegankelijk is met een invite. Oprichter is Erik Wachtmeister, een Zweedse graaf die inmiddels in de UK woont. Hij deed een MBA aan Insead en werkte als investment banker, maar werd vooral bekend als oprichter van A Small World. Tijdens een jachttrip kwam hij op het idee om een besloten netwerk te starten voor beïnvloeders, en al gauw was zijn invite-only netwerk een feit. Hij maakte een herstart met Best of All World, nu gevestigd in Stockholm. Naar verluidt zijn er nu 30.000 leden actief op de site, waaronder Zweedse adel en enkele leden van de Saudische koninklijke familie.Best of All Worlds

The Litter Box
The Litter Box is onderdeel van Killing Kittens en positioneert zich als ’s werelds meest high-end erotische datingsite. Mensen worden alleen toegelaten op de site na zorgvuldige screening, en krijgen dan toegang tot exclusieve feesten en het datingplatform. Wat zich allemaal afspeelt in The Litter Box, blijft voor de meeste mensen een geheim. Veel aanvragen voor lidmaatschap worden niet goedgekeurd. De site kost 10 tot 100 pond per maand, afhankelijk van het niveau van toegang dat je als lid wenst te hebben.