Relatie.nl: hoe je in drie maanden aan 15.000 leden op een datingsite komt

Op 1 april gaat Relatie.nl live. Oprichters Chris van Tuijl en Alko Schuster hebben de ambitie om op dat moment 15.000 leden te hebben. Om in zo’n korte tijd zo veel nieuwe leden te trekken kun je een bestaande site overnemen of sterk investeren in online marketing. Hoe doet Relatie.nl dit? Een interview met Chris van Tuijl over hoe je een datingsite zo snel kunt laten groeien.

Het ‘aanbod’ op een datingsite is de belangrijkste factor om je daar in te schrijven. Dat betekent dat in de beginperiode mensen niet bereid zullen zijn om te betalen als er nog geen aanbod is. Relatie.nl wordt daarom 3 maanden gratis voor de leden die zich als eerste inschrijven. “Om leden te werven hebben we nu al een actie waarbij mensen die zich nu voor-inschrijven, 3 maanden gratis Full Membership krijgen op het moment dat we 1 april van start gaan,” zegt Van Tuijl over zijn strategie.

Promotie
Om bezoekers te trekken is het weggeven van gratis memberships niet genoeg. Opvallen in het aanbod van bestaande sites is niet eenvoudig. Daarom zul je een datingsite via meerdere kanalen moeten promoten. Gelukkig heeft Van Tuijl al een netwerk aan bestaande sites om Relatie.nl te promoten en hoeft hij daardoor minder dure media in te kopen: “We zetten onze site 123video.nl in, deze site heeft 2 miljoen unieke bezoekers per maand. We draaien momenteel banners, maar zullen straks ook mailings gaan verzenden naar 700.000 opt-in adressen.”
Daarnaast wordt aan promotie gedaan via Google AdSense en komt er een affiliate programma om de actie te ondersteunen. Affiliate programma’s zijn een relatief goedkope manier om aan nieuwe leden te komen. Natuurlijk spreekt Van Tuijl ook met andere partijen over online campagnes gericht op singles.

Foto verplicht
Er is wel gedacht over het overnemen van andere sites, maar uiteindelijk bleek dit lastig. “Het is bij Relatie.nl verplicht om alle profielvelden in te vullen, ook een foto is verplicht. Conversie van leden van een andere site is daardoor niet goed mogelijk.” Steeds meer datingsites maken het verplicht om een foto toe te voegen. Volgens Chris van Tuijl heel logisch: “Niet-volledige profielen of profielen zonder foto doen er domweg niet toe, de kans is dan nihil om met een ander in contact te komen.”

De meeste mensen zoeken op een datingsite naar een partner in hun eigen regio. Bij Relatie.nl moet je bij inschrijven je postcode invoeren (alleen de 4 cijfers zijn genoeg). Zoeken gaat straks met een bepaalde straal rondom je eigen postcode-gebied. Het wordt ook mogelijk om zelf in te stellen wie jou wel en niet kan zien. Dit verkomt dat aantrekkelijke profielen te veel reacties krijgen. “Dus als ik zelf 45 ben en ik zoek een vrouw tussen de 40 en 60 dan zie ik zelf alleen vrouwen van die leeftijd en die ook hebben aangegeven dat ze zelf een man zoeken van 45. Hierdoor is het niet meer mogelijk dat een man van 45 een vrouw van 20 kan benaderen als die vrouw dat niet wil,” licht Van Tuijl toe.

Eerlijk
Het is een publiek geheim dat veel datingsites rommelen met cijfers. Het aantal leden dat op de voorpagina verschijnt is meestal een optelsom van alle profielen die ooit op de site stonden, of zelfs een verzonnen cijfer. Een slechte ontwikkeling. Chris van Tuijl wil dit met Relatie.nl doorbreken. “Wij zullen niet knutselen met cijfertjes en inactieve profielen om zo het aantal (online) leden te verhogen.”

De teller staat nu boven de 1000 leden. Nog bijna 14.000 te gaan in drie maanden tijd. Zou het Van Tuijl en zijn partner gaan lukken?

3 gedachten over “Relatie.nl: hoe je in drie maanden aan 15.000 leden op een datingsite komt”

  1. De website SociaalAfspraakje.nl heeft dezelfde doelstelling, alleen biedt deze site een levenslang gratis abonnement als je nu inschrijft. Deze website combineert Hyves en twitter en stelt je dus in staat om ook de sociale media van een potentiele date te bekijken. Zo kom je nog meer te weten over je date, z’n interesses, vriendenclub, bezigheden enz.

  2. Tja…

    Als je in drie maanden naar 15.000 leden wilt groeien is het inderdaad wel HEEL erg handig als je een stevige mediapartner hebt. Chris is van harte welkom om een praatje te komen maken. Voor 2.000.000 views per maand kan hij een lekker stukje van de taart krijgen :-)

    Uiteindelijk gaat het in datingland om de hoeveelheid en de kwaliteit van de vis in de vijver, maar nieuwkomers hebben absoluut het voordeel van de betere en vooral…. nieuwe (schone) software. Een bestaande site aanpassen of een database overzetten is immers verschrikkelijk riskant!

    Yoopla.nl en Yoopla130.nl (voor hoogbegaafden) zijn user moderated. Je moet dus wel even wachten tot je profiel of nieuwe foto door de leden is geactiveerd, maar het voordeel is natuurlijk dat de site schoon blijft. En als één van de leden zich niet gedraagt… gooien de andere Yoopies hem er ook ZO weer af :-) De sites zijn gratis dus we gaan hier niet over in discussie. Onze “leveringsvoorwaarden” passen op een pinknagel. Het voordeel van user moderated contet is natuurlijk dat we geen personeel nodig hebben. Wij kunnen alles regelen vanuit de hangmat. Dat is bij gevestigde sites zoals RP wel anders!

    Wij hebben ook niets te maken met aandeelhouders zoals RP (Telegraaf) of Parship (VNU) dus kunnen we onze eigen lijnen uitzetten. Heerlijk! De Yoopla® sites kennen (heel) veel leuke, gratis opties zoals zoeken op afstand :-) een gratis mobiele site, YouTube video’ s embedden, gratis chatten, zoekopdrachten bewaren en metadating®. Ons verdienmodel is eenvoudig. Extreem lage kosten en goede partnerprogramma’s.

    Er is een lichte trend zichtbaar naar datingsites met community functies zoals Groepen en Vrienden. Ook wij kunnen ze inschakelen met een muisklik, maar het is de vraag of Nederlandse singles daar wel op zitten te wachten… RP, het kindje van Chris van Tuijl is nog steeds heel basic en doet het nog steeds prima.

    Maar één ding is zeker: De verdienmodellen moeten worden bijgesteld. Op kale dating wordt straks niet meer veel verdiend straks. Over een paar jaar wordt alleen nog maar verdiend aan partnerprogramma’s en extra diensten.

    Chris is net op tijd uitgestapt :-)

Reacties zijn gesloten.