RTL Nederland werkt aan een format voor de online datingmarkt. Dit kondigt het bedrijf vandaag aan. De divisie RTL Ventures ontwikkelt een nieuw ‘online initiatief voor de Nederlandse datingmarkt’ dat in 2011 zou worden gelanceerd.
RTL ziet kansen in de single markt, omdat het een specifieke doelgroep is die interessant is voor adverteerders. Dating en relaties zijn daarnaast belangrijke thema’s in de programma’s van RTL, bijvoorbeeld het bijna-dagelijkse Take me out en het eerder uitgezonden Dating in the dark.
Op Molblog zegt Nicolas Eglau, directeur RTL Ventures: “We hebben heel veel onderzoek gedaan naar de huidige datingmarkt en daar zijn interessante inzichten uitgekomen. Bovendien hebben we expertise van buitenaf ingeschakeld. Wij willen een site neerzetten waar daters op een betrouwbare en vooral leuke manier een partner kunnen vinden.” Om welke ‘expertise van buitenaf’ het gaat is niet duidelijk, maar het lijkt waarschijnlijk dat een partij met ervaring met online dating wordt betrokken bij de ontwikkeling van de datingsite.
Over hoe het platform eruit zal zien, zegt Eglau het volgende: “We willen inspelen op echte behoeftes binnen deze doelgroep en daarom wordt begin januari een blog gelanceerd, waarop vrijgezelle bloggers in gesprek gaan met andere singles in Nederland. De inzichten en ideeën die daaruit voortkomen, zullen mede de inhoud en opzet van het platform bepalen. Wij willen singles in Nederland meer communicatiekracht geven.”
De combinatie van TV zou elkaar kunnen versterken. Een aantal datingsites in Nederland hebben flink geprofiteerd van aandacht in het programma Hoe vind ik een vent met Bridget Maasland. Mogelijk weet RTL met inzichten uit de eigen community een onderscheidend concept neer te zetten. Het is niet de eerste keer dat een TV-zender dit probeert. Ook Talpa waagde ooit een poging, maar dat liep uit op een fiasco.