Vandaag werd een onverwachte overname bekend gemaakt in het Nederlandse datinglandschap. RTL Ventures, de investeringstak van RTL, verkocht datingplatform Pepper verkocht aan MatchMedia B.V. Het is niet duidelijk hoeveel het bedrijf voor Pepper heeft neergeteld.
Pepper is de nummer 3 in de Nederlandse markt van datingsites. Ook de sites van MatchMedia – 50plusmatch en match4me – staan in de top 10 datingsites.
De datingmarkt wordt steeds meer geregeerd door app-only platformen zoals Tinder en happn. Onder traditionele datingsites die werken volgens een abonnementsmodel vindt een consolidatie plaats. Deze overname past in die beweging.
MatchMedia is sinds 2001 actief met datingsites voor hoger opgeleide singles (match4me) en 50-plussers (50plusmatch). MatchMedia heeft sites in Nederland, België, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland. Alle sites van MatchMedia waren gebaseerd op hetzelfde platform. Met de overname krijgt het bedrijf er een volledig nieuw platform naast.
John Meuffels, directeur van MatchMedia toont zich verheugd: “Met de toevoeging van Pepper aan ons portfolio kunnen we blijven groeien. MatchMedia richt zich op singles in specifieke niches en Pepper is met zijn onderscheidende positionering de ideale uitbreiding.”
RTL Ventures groeide Pepper vooral door online performance marketing en mediawaarde via de tv-zenders. Of MatchMedia deze strategie gaat voortzetten is nog onbekend.
Volgens zakentijdschrift Quote heeft RTL Ventures BV heeft een eigen vermogen van €4,2 miljoen (gebaseerd op jaarcijfers 2012) en werd er tot die tijd geen winst gemaakt met de investeringen. Na 2012 werden de jaarcijfers van de ventures-tak opgenomen in de cijfers van RTL.