Op de achtergrond werkte ik mee aan een recente uitzending van Stand van het Land, het programma dat op zoek gaat naar de verhalen achter de economische cijfers. In deze aflevering wordt de Nederlandse online datingmarkt onder de loep genomen. Hoe groot is die markt eigenlijk? Wie betaalt er voor een dating-app? En wat kost het om een datingsite te runnen?
In de uitzending worden vertegenwoordigers van het CBS, een datingsite en een relatiebemiddelingsbureau geïnterviewd.
Enkele cijfers die aan bod komen in de uitzending:
- E-matching is de nummer 4 datingsite van Nederland. De site heeft een omzet van ongeveer €900.000 per jaar en schat 30% van haar verkeer kwijt te zijn geraakt door de opkomst van dating-apps zoals Tinder. Om gezond te blijven, hebben de oprichters – de broers De Konink – een reorganisatie moeten doorvoeren.
- Datingsites in Nederland besteden volgens de eigenaar van e-Matching zo’n 30-50% van de inkomsten aan marketing.
- 3 op de 10 gebruikers van een datingsite betaalt voor de site. Ze besteden jaarlijks gemiddeld €64,- aan online dating.
- Van 2.7 miljoen vrijgezellen in Nederland gebruikt zeker 1/3e een datingsite of app (CBS).