De single heeft online dating via de mobiele telefoon ontdekt. Dat blijkt uit onderzoek van Ground Truth, dat zich specialiseert in meten van mobiel dataverkeer.
In juli steeg het verkeer naar mobiele datingsites met 92 procent ten opzichte van de maanden daarvoor. Door het goede weer in de VS verplaatsten gebruikers zich met mobiele telefoon naar buiten en loggen daar in op hun datingsite.
Opvallend genoeg zijn het niet de grote namen die hier het meest van profiteren, maar de jonge spelers in de datingmarkt. Dat is te zien in de ranglijst die Ground Truth maakte van alle datingsites. Flirtomatic, een website geoptimaliseerd voor de mobiele telefoon, voerde de lijst aan en was verantwoordelijk voor 65 procent van het mobiele dataverkeer onder het publiek voor voor mobile dating. Bekende sites als Match.com en eHarmony werden minder vaak bezocht via de mobiele telefoon, en stonden in dezelfde periode op een 7e respectievelijk 17e plaats.
De gemiddelde tijd die een gebruiker in een maand doorbengt op mobiele datingsites is bijna 13 minuten, en 49 seconden per sessie. Daarmee verschilt het gedrag op mobiele datingsites erg van het gewone web. Online sessies duren veel korter op de mobiele telefoon, en gebruikers willen daarom ook andere functionaliteiten hebben of in ieder geval anders aangeboden krijgen. Blijkbaar slaagt Flirtomatic daar tot beter in dan de gevestigde partijen. Ook leent het concept van Flirtomatic zich beter voor gebruik op het mobiele platform, dat minder geschikt is voor het typen van lange teksten.
Probleem is echter dat nog niet iedereen een smartphone heeft om optimaal gebruik te maken van “mobile dating”. En voor het volle scala aan mogelijkheden op online dating sites is het beter ingelogd te zijn van achter je computer!