Telegraaf neemt Relatieplanet en Iwannadate over

De Telegraaf koopt per 1 januari 2006 zeventig procent van Relatieplanet en zeventig procent van Iwannadate. De Telegraaf wordt hiermee in één klap marktleider op het gebied van dating in Nederland. Dit kondigt de Telegraaf aan in persbericht.

De twee datingsites zijn populair onder singles en zouden samen officieel rond de 600.000 ‘actieve’ profielen tellen. De overname past volgens De Telegraaf in de ambitie van het bedrijf om toonaangevend te zijn in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod, zowel online als offline. “Het samengaan met De Telegraaf biedt Relatieplanet en Iwannadate veel mogelijkheden om hun posities te verstevigen”, aldus Chris van Tuijl, die tot nu toe eigenaar was van beide datingsites.

Relatieplanet.nl is de meest bezochte datingsite in Nederland en één van de grootste in België. Sinds de oprichting in 2002 heeft de site meer dan 1,1 miljoen singles ingeschreven. De site beschikt naar eigen zeggen over bijna 400.000 actieve bezoekersprofielen en heeft maandelijks meer dan 1 miljoen unieke bezoekers.

Iwannadate.nl is de vijfde datingsite van Nederland en heeft ongeveer 200.000 actieve profielen en bezoekers. Eerder werd Iwannadate al overgenomen door het bedrijf achter Relatieplanet, Webdetail Media b.v.

De Groninger Chris van Tuijl, één van de pioniers op het gebied van online dating is de stille, maar succesvolle kracht achter het succes van de twee datingsites. De Telegraaf maakt geen overnamebedragen bekend, maar zeker is dat Van Tuijl enkele miljoenen rijker is. Van Tuijl zal zijn werkzaamheden voortzetten onder de paraplu van Telegraaf Classified Media.

Eric Klaassen: Deze overname heeft grote invloed op de verhoudingen binnen de Nederlandse datingmarkt. De Telegraaf verrast met deze zet belangrijke concurrenten als Lexa en Match.com. Eerder werd Iwannadate overgenomen door Relatieplanet en nam het Australische RSVP Onehello over. De overname past bovendien in de trend op de wereldwijde markt.
De Telegraaf heeft een relatief groot budget, een uitgebreid netwerk en veel ervaring met online media. Ik verwacht dan ook dat het bedrijf de positie van Relatieplanet als marktleider zal kunnen verstevigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *