Het moederbedrijf van Tinder, Match Group, gaat naar de beurs. Dat heeft moederbedrijf InterActiveCorp (IAC) aangekondigd. Ongeveer 20% van de aandelen wordt in ruil voor een notering aan de Nasdaq ingeleverd. IAC houdt dus grotendeels de controle over het bedrijf.
Hoewel er nu nog weinig wordt verdiend met de app, ziet IAC grote kansen. Hoeveel inkomsten er nu zijn is niet bekend, maar de meeste features zijn op dit moment nog gratis de gebruiken en alleen veelgebruikers betalen via Tinder Plus. De groeikansen zijn groot want IAC zicht zich op alle volwassen in Noord-Amerika, West-Europa en een selectie van andere landen wereldwijd die geen relatie hebben maar wel toegang tot internet. Die groep is aanzienlijk, maar slechts een gedeelte zit op dit moment op de app.
“Our mission is to increase romantic connectivity worldwide.”
In Europa en Amerika krijgt Tinder al de nodige kritiek. Vanity Fair schreef een kritisch artikel over de app – en in Nederland valt regelmatig de term tinder tiredness. De tijd die nodig is om te swipen neemt toe, doordat er zo veel aanbod is op Tinder inmiddels. De vraag is hoe lang mensen nog geïnteresseerd blijven – of dat de meest trendgevoelige singles uiteindelijk weer overstappen naar een app als Happn.
Volgens NRC heeft Match Group tussen begin 2009 en nu 1,28 miljard dollar geïnvesteerd in de overname van 25 merken. Daarmee komt het totaal aantal bedrijven dat onder Match Group valt op 45. De laatste aankoop (die nog niet volledig is afgerond) is die van de Canadese datingsite PlentyOfFish voor 575 miljoen dollar. Die site groeide in bijna 10 jaar organisch uit tot de grootste gratis datingsite van Noord-Amerika.