TMG: Relatieplanet niet complementair aan core business – ondergebracht in nieuwe joint venture

De Telegraaf Media Groep (TMG) stevent dit jaar af op een verlies. Om de komende jaren weer in het zwart terecht te komen, gaat de uitgever zich concentreren op de hoofdmerken. Dochterbedrijf Relatieplanet hoort hier niet bij, zo kondigde de directie vandaag aan.

Belangrijke merken voor TMG zijn bijvoorbeeld De Telegraaf, DFT, Classic FM en Sky Radio. Digitale initiatieven die niet tot de hoofdmerken behoren en de drukkerijen zullen geen deel uitmaken van het kernbedrijf. Geert Jan van der Snoek, CEO van TMG, licht toe: “Het grote aantal initiatieven dat in de afgelopen jaren los van de hoofdmerken is ontwikkeld heeft zowel de focus als de resultaten van de onderneming vertroebeld.”

Vrijwel alle andere digitale initiatieven van de afgelopen jaren, inclusief de acquisities in dat domein, zijn volgens TMG marginaal succesvol of zelfs verliesgevend. Ook zijn ze niet complementair aan de core business.

TMG verlaagde de status van Relatieplanet door de jaren van ‘belangrijke pijler’ (2011) naar ‘niet complementair aan core business’ (2014). Dit betekent dat Relatieplanet definitief uit het portfolio van TMG zal verdwijnen. Concreet betekent dit – zoals Adformatie vorige week meldde – dat merken als Gaspedaal, Jaap, Speurders en Relatieplanet worden samengevoegd met het e-commercebedrijf Emesa, dat eigendom is van aandeelhouder Frank Botman (Dasym). Emesa is het moederbedrijf van onder andere VakantieVeilingen.nl.

Al in april van dit jaar berichtten wij dat de datingsite in de etalage stond. Die verkoop mislukte toen. Feit is dat TMG al flink heeft afgeschreven op de ooit zo succesvolle datingsite.

Het nieuwe bedrijf wordt op dit moment opgetuigd, dus er zal snel meer duidelijkheid komen over joint venture tussen Emesa-TMG en de toekomst van Relatieplanet.

Update: de nieuwe topman van TMG zegt in een interview met  NRC Handelsblad op 19 december:  “Het zou best kunnen dat we Relatieplanet ook in België gaan aanbieden.”