Maar liefst vier datingsites staan in de top 100 van bedrijven met het grootste mediabudget in 2009. Dit blijkt uit de top 100 online vindbaarheid van internetbureau CheckIt.
In het onderzoek werden de mediabestedingen van Nielsen als uitgangspunt genomen. Hieraan is af te lezen hoeveel een bedrijf besteedt aan banners, advertenties en online campagnes. Relatieplanet geeft van alle datingsites het meeste geld uit. Dit is blijkbaar nodig om haar nummer 1 positie te kunnen vasthouden. RP staat op een 23e plek van alle Nederlandse ondernemingen. Daarmee geeft Relatieplanet méér uit aan online media dan bijvoorbeeld online retailer Wehkamp (26e plek) of elektronicabedrijf Philips (24e plek). Ook Be2 en Friendscout spenderen aardig wat aan reclame via het web (respectievelijk plaats 31 en 45). Meetic staat een stuk lager, op de 80e plek.
Qua vindbaarheid in zoekmachines haalt Meetic met Lexa.nl de hoogste plaats in de categorie online dating (#36 in de top 100). Daarnaast zijn Be2 (#43), Friendscout24 (#48) en Relatieplanet (#72) in de lijst terug te vinden. Dat er geen 1-op-1 verband is tussen uitgaven aan online media en vindbaarheid op internet is niet zo vreemd. Mediauitgaven zeggen alleen iets over algemene zichtbaarheid online, terwijl de vindbaarheid al kan worden opgekrikt door slimme zoekmachineoptimalisatie.
De mediabestedingen van datingsites geven weer wat we al wisten: de investeringen in marketing en PR – ook op lange termijn – moeten ondernemers in de datingbranche niet onderschatten.
“De mediabestedingen van datingsites geven weer wat we al wisten: de investeringen in marketing en PR – ook op lange termijn – moeten ondernemers in de datingbranche niet onderschatten.”
Is dat zo? ik merk juist in mijn datingrijke omgeving dat vrijwel iedereen datingsites vindt via mond tot mond reclame…en nauwelijks door advertenties, banners e.d….Mensen vragen elkaar welke site goed of de beste of leukste is. Dus als je een goede site hebt is het ergens zonde zoveel geld uit te geven aan reclame en advertenties. Op de radio worden die spotjes ook vaak reuze irritant. Zoals ik wel eens van een communicatiedeskundige heb gehoord doen bedrijven dit toch vaak wel omdat men denkt dat het zo moet, dan dat het werkelijk wat oplevert dus. De advertentiemarkt zal er niet om rouwen.
Natuurlijk is mond-tot-mond reclame belangrijk, maar dit gaat meestal niet zonder een stevige campagne ter introductie van de site en doorlopende campagnes om bezoekers te blijven aantrekken.
Op dit moment ken ik één succesvol voorbeeld van een datingsite die zonder traditionele campagnes toch veel leden heeft gekregen, namelijk Paiq. Zij bieden toegevoegde waarde door applicaties te bouwen voor Hyves, en door credits te geven aan leden die vrienden aanmelden voor de site.
Ken jij nog meer soortgelijke voorbeelden in Nederland (of misschien daarbuiten)?
Je noemde het zelf al…Hyves…ook vanuit niks begonnen en opeens via mond tot mond reclame enorme snelle groei….
Ik ben het met je eens dat je een site eerst in de markt moet zetten. Maar dat kan ook met hele goedkope middelen. Misschien wat arbeidsintensiever en kost het wat meer tijd…maar niet de tienduizenden euro’s kostende reclame campagnes in de media. Dat sommige sites dat laatste wel doen geeft mij vooral aan hoeveel geld zij beschikbaar hebben = dus verdienen. En dus het doel van deze datingsites…vooral veel geld verdienen. En dat is aan de sites te zien. Veel van hetzelfde. Of men weet inderdaad niet dat al die dure reclame vaak niet nodig is. Maar laat zich dat aanpraten door een marketing-figuur.