Wat kost een nieuw lid op een datingsite?

Online performance marketing is een belangrijk kanaal om nieuwe leden aan te trekken voor iedere datingsite en -app. Naast TV- en radiocampagnes, vindt een groot deel van de acquisitie van nieuwe leden plaats via affiliate marketing, SEA, social en display networks. Datingsites betalen in Nederland uiteindelijk meestal meer dan 100 euro voor een betalend lid. Een wereldwijde analyse van het bedrijf Liftoff geeft meer inzicht in de acquisitiekosten van datingapps.

Liftoff, een bedrijf voor mobile marketing & retargeting publiceerde een analyse van 39 miljoen app installs en 910 miljoen post-installatie events, waarvan 70% afkomstig uit Noord-Amerika en 30% in Azië, Europa, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten.

Het installeren van een datingapp blijkt gemiddeld $2.49 te kosten. Van deze gebruikers die de app installeren, converteert 40% naar een registratie en slechts 1.4% naar een abonnement waardoor de kosten hiervan $6.25 respectievelijk $175 euro zijn. De acquisitiekosten voor vrouwelijke members zijn beduidend hoger dan voor mannelijke.

Acquisitiekosten op datingsite per registratie en abonnement

Alternatieven
Het onderzoek van Liftoff spitst zich specifiek toe op mobiele advertentienetwerken voor de markten waar Liftoff zelf actief is. Wat uiteindelijk de kosten zijn hangt af van het land waarin de app actief is, het segment (casual vs serieus) en of het gaat om app-only (zoals Tinder) of een combi van app/website (zoals Lexa). In Nederland en België is affiliate marketing een geliefd alternatief om nieuwe leden aan te trekken. Netwerken als Daisycon, Zanox en TradeTracker betalen aan publishers in de Benelux  bedragen tussen de 3 en 10 euro voor het aanbrengen van een geregistreerd lid op een datingsite. Sommige sites krijgen iets beter omdat ze hoge kwantiteit/kwaliteit leden aanbrengen. De datingsite in kwestie betaalt bovenop dat bedrag nog een fee aan het affiliatenetwerk.

Affiliate marketing is daarmee aantrekkelijk, maar helaas beperkt schaalbaar. Het aantal publishers dat nieuwe kwaliteitsprofielen kan aanbrengen is niet oneindig. Bovendien neemt de concurrentie op affiliatenetwerken toe, waardoor de kosten van acquisitie (CPA/CPL) al enkele jaren stijgen.

Een gedachte over “Wat kost een nieuw lid op een datingsite?”

  1. Lijkt mij erg sterk. ALs een betalend lid dus 25 euro per maand betaald, en het kost 100 of meer om die klant aan te trekken, dan zou elke datingsite in no time failliet zijn. Dat is dus slecht zaken doen lijkt mij zo. Of lees ik iets nu niet goed?

Reacties zijn gesloten.