Terwijl bedrijven uit alle macht proberen relaties op te bouwen met klanten, zijn datingsites van nature razend populair. Er zijn alleen in Nederland al tientallen sites die winst maken met advertenties of abonnementen. Wat kunnen marketeers en PR-medewerkers leren van datingsites?
Duidelijke intenties — Datingsites hebben het niet over het starten van “conversaties”. Noch laten ze de rol van de tussenpersoon in het midden. Voor alle partijen gaat het allemaal om het eindresultaat. Leden willen een date. De datingsites willen abonnementsgeld (of advertentie-inkomsten, afhankelijk van hun business model). De propositie is voor zowel de romantische partij én voor de datingsite: efficient en eerlijk.
Het gaat om mensen, niet om aantallen — Er is geen teller met volgers op datingsites, zoals op Twitter. Authoriteit wordt volledig bepaald door de kwaliteit van het persoonlijkheid van leden, en de manier waarop ze dit tot uitdrukking weten te brengen.
Vertel je verhaal, of je blijft (alleen) thuis — Op een datingsite kun je niet alleen een naam neerzetten en dan verwachten dat mensen contact opnemen. Waar sta je voor? Waarom zou iemand jou gedag willen zeggen? Je bent meer dan een naam. Laat mensen zien wie je bent.
Alleen profielen met een duidelijk gezicht krijgen respons — Dit zie je constant op datingsites.
Mensen willen weten tegen wie ze praten, en niemand spreekt graag met een bedrijf. Ze willen contact met echte mensen. Wanneer je online chat met een bedrijf als Dell, praat je met iemand als Richard. Geef de mensen die klantcontact hebben een gezicht, en verstop je niet achter een merknaam.
Profielen zijn opt-in — De sites zijn ontworpen om interesse op te wekken bij mensen over andere mensen, niet om mailboxen en masse vol te stoppen met ongewenste informatie.
Simpelheid troef — Alle datingsites zijn in de basis hetzelfde. Je kiest een nickname, plaatst een foto, en bouwt een profiel. Dan browse je door profielen van anderen die hetzelfde hebben gedaan. Wanneer je iemand ziet die interessant lijkt, zeg je gedag – en misschien groeit daar iets moois uit. Is je doelstelling zo simpel, of scherm je met te mooie titels, te gave features en te veel keuzes?
Loyaliteit neemt toe door transparantie — Breng meer schwung in je profiel, en je krijgt misschien sneller een date. Maar als de informatie niet klopt, dan komt er ook geen tweede date. Transparantie is prettig voor beide partijen.
Verbinding ontstaat alleen bij echte interesse – Iedereen die deelneemt begrijpt dat een match alleen ontstaat op basis van wederzijdse interesse en zich ontwikkelt in de loop van de tijd.
Communicatie- en marketingprofessionals moeten zich minder gaan gedragen als platte verkopers, en méér moeite steken in échte aandacht geven en zo relaties bouwen met klanten. Als ze de basisprincipes begrijpen die achter een goede datingsite schuilen – emotionele verbinding, storytelling, eenvoud, transparantie – kunnen ze rekenen op veel betere resultaten in online sociale netwerken.
Het oorspronkelijke artikel is te lezen op ConversationAgent.