Wie goed heeft opgelet, heeft de opkomst van Happn in Nederland gedurende de afgelopen maanden niet gemist. Happn laat je mensen vinden die jouw pad hebben gekruist. Je krijgt in de nieuwe datingapp alleen matches te zien die in de nabijheid (maximaal 250m) waren van jouw locatie. Je krijgt te zien waar dit was, en vervolgens kun je de persoon liken of wegklikken. Bij een wederzijdse like, kun je met elkaar chatten.
Happn is de laatste weken populairder aan het worden, en in grote Nederlandse steden – Amsterdam voorop – ontstaat langzaam een aardige userbase.
Happn werd gelanceerd in maart 2014. Eind 2014 waren er 1 miljoen gebruikers, waarvan er 200,000 de app elke dag gebruikten. Een aardige prestatie in zo’n korte periode. Officieel is Happn nog niet gelanceerd in Nederlandse steden, maar toch zijn hier al honderden gebruikers.
Tinder-fatigue
Als je het de Nederlandse single vraagt, dan begint Tinder langzaam ten onder te gaan aan zijn eigen succes. In een stad als Amsterdam zijn er veel mensen in de nabije omtrek te vinden. Het is te makkelijk geworden om een match te krijgen, en veel gebruikers zijn alleen nog maar matches aan het verzamelen, en komen amper aan een date toe. Bovendien lijdt Tinder onder het imago van app die vooral is gericht op casual dating (kortstondige affaires) – iets waar bijvoorbeeld The Inner Circle nog géén last van heeft.
De timing van Happn om nieuwe investeerders aan te trekken kon niet beter zijn. Nu de Tinder-moeheid langzaam toeslaat, komt Happn precies op het juiste moment om een flink stuk marktaandeel te pakken in de groeiende markt van datingapps.
Happn combineert de succesvolle elementen van Highlight en Tinder. Dat is tevens een nadeel: de app moet continu actief ‘scannen’ naar wie er in de buurt is, en dat slurpt batterij van iPhone en Android telefoons leeg. Een nadeel dat we ook kennen van Highlight. Een verschil met Tinder: je bent in het voordeel als je als single het huis uit gaat, anders zul je met weinig mensen het pad kruisen. Bovendien heb je direct iets gemeen met je potentiële matches, je was immers op een bepaald moment op vrijwel dezelfde plek. Dit geeft een veel beter en échter gevoel dan Tinder, waar de verslavende werking vooral zit in het continu blijven swipen door profielen. Tinder is bijna een spelletje geworden, en brengt mensen daardoor niet meer echt in contact. Bij Happn staat de fysieke locatie centraal, en zijn gebruikers geneigd regelmatig te checken of er al nieuwe potentiële matches in de buurt waren. Juist hier zit de verslavende werking van Happn.
Funding
De van oorsprong Franse app sleepte afgelopen december een 8 miljoen dollar aan Series A funding binnen. Eén van de oprichters van de app is Didier Rappaport, een internetveteraan en zeker niet de minste. Didier was mede-oprichter van DailyMotion, tot nu toe de meest succesvolle concurrent van Youtube. Rappaport weet hoe je een internetbedrijf moet laten groeien. Ook de investeerders zijn niet de minsten. Naast enkele op Europa gerichte VC’s, investeerde de bekende angel en serial entrepreneur Fabrice Grinda in Happn.
Happn heeft alle kaarten in handen om net zo’n suces te worden als Tinder, zo niet een groter succes. Het wachten op hoe de groei zich in de komende periode ontwikkelt. De komende tijd lanceert het Happn team iedere maand in drie nieuwe wereldsteden.
Wil graag mee doen!
zoek iemand die mijn leven aanvult