Vijf trends voor de datingmarkt in 2016

cropped-datinginsider-logo-transparent-512px.pngHet jaar 2016 belooft een goed jaar te worden voor online dating. Nooit eerder waren zo veel mensen actief op datingsites, en er lijkt voorlopgi nog geen einde te komen aan de groei van apps als happn, Tinder, paiq en The Inner Circle. Steeds vaker trekken gebruikers ook de portemonnee om te betalen voor dating.

Komend jaar wordt ook getypeerd door in ieder geval dominante 5 trends in de online datingmarkt.

1. Extra nadruk op veiligheid

In 2015 werd Ashley Madison gehackt en de hackers brachten alle gegevens naar buiten. Gebruikers van de datingsite voor affaires werden soms publiekelijk aan de schandpaal genageld, sommigen maakten dit zelf publiek. Ook Nederlandse gebruikers waren gedupeerd. Een paar jaar eerder lagen al gegevens van gebruikers van RTL’s Pepper op straat. Beide sites zijn nog steeds actief, maar kregen een klap respectievelijk een tik in reputatie.

Een 100% veilige datingsite bestaat niet, maar in 2016 kan geen datingsite meer zonder extreem goede veiligheid. Diverse sites zijn nu bezig met een review van de code. De oprichter van OKCupid is werkt aan een manier om het internet veiliger te maken door berichten te versleutelen. Hiervan zouden niet alleen gebruikers van datingsites profiteren, maar alle internetgebruikers die weleens berichten versturen.

Ook veiligheid in het echte leven is een belangrijk punt. In de VS is er datingsite ValiDATE die zich richt op ultieme veiligheid; de site wil dat bereiken door identiteitsverificatie en achtergrondchecks van alle leden die zich inschrijven.

2. Meer leden, selectiever daten

Tinder heeft inmiddels meer dan 1,5 miljoen leden mogen verwelkomen in Nederland en groeit nog steeds. Met de verder uitdijende gebruikersbestanden van datingapps ligt keuzestress op de loer. Méér leden op een site is ook zeker geen garantie voor betere matches; het relatieve aantal succesvolle matches daalt.

The Guardian schetst een trend van controle aan de poort: datingapps die slechts selectief leden toelaten. Het meest bekende voorbeeld in Nederland is The Inner Circle: alleen succesvolle en inspirerende singles die zijn uitgenodigd door een ander lid worden daar toegelaten.

3. Toenemend maatschappelijk debat

Met het toegenomen gebruik van datingsites, en de daarbij horende aandacht in de media, zal ook het maatschappelijk debat over het nut en de gevolgen van online dating toenemen dit jaar.

In het boek Liefde in tijden van Facebook schreven Marcelino Lopez en ik in 2012 over de positieve kanten van online dating maar ook de valkuilen: oppervlakkigheid ligt op de loer als zowel een match vinden als een potentiële date wegswipen zo eenvoudig wordt. Vanity Fair uitte in 2015 forse kritiek op Tinder: de app zou one-night stands zou bevorderen en alle romantiek doden. Tinder verzette zich hevig en stuurde persberichten en een serie tweets uit om de angel uit de discussie te trekken.

In 2016 zullen bedrijven in de datingsector zich actiever moeten positioneren met een visie op relaties en liefde. In sommige gevallen zullen ze duidelijk stelling moeten nemen in het publieke debat, precies zo als Tinder dat afgelopen jaar deed.

4. Meer centraal gemanagede apps en datingsites

De laatste generatie datingapps zoals Tinder en happn worden veelal centraal gemanaged. En met succes. Ze hebben geen lokale teams  nodig: de beste online marketeers zitten op één centrale plek, en zelfs klantenservice en moderatie kan vanuit die ene locatie worden gedaan. De datingsites die al langer bestaan zoals Parship en Lexa hebben naast een centraal team ook een lokaal team.

In 2014 en 2015 zagen we het team van Lexa in Nederland al slinken. De Country Manager voor Nederland was maar liefst 9 jaar lang Stefan van den Berg. Hij groeide de Nederlandse site van een éénmansteam op een industrieterrein naar de grootste datingsite met een kantoor in het centrum van Amsterdam. Het leverde hem de titel “Mr. Lexa” op. In 2015 nam hij afscheid, en werd de rol van landenmanager ingenomen door iemand vanuit het (centrale) team van Meetic in Frankrijk. Het Nederlandse team blijft wel bestaan, maar zal naar verwachting voorlopig niet groter worden.

Ook in 2016 worden lokale teams kleiner, zeker voor die sites die met name groeien door online marketing.

5. Investeringsklimaat aantrekkelijker

Het is niet zo makkelijk kapitaal aan te trekken voor een datingapp. Investeerders vrezen het vluchtige karakter van datingapps. Immers, als je een geschikte partner hebt gevonden, ben je weg. Liever investeren ze in een ander model marktplaats waar de lifetime van gebruikers hoger ligt. Hier komt gelukkig langzaam verandering in.

In 2015 kregen onder andere happn, The League, Coffee Meets Bagel, Clover, 3nder nieuw kapitaal van een investeerder. Er is een selecte groep investeerders die graag investeert in datingapps. De ideale exit voor investeerders kan zijn om ingelijfd worden door InterActive Corp (IAC) die met een build & buy strategie de grootste wereldwijde speler op het gebied van online dating is geworden.

Het investeringsklimaat voor datingapps gaat in 2016 verder verbeteren. Venntro Ventures heeft in het Verenigd Koninkrijk en de VS zelfs al een incubator gelanceerd voor innovaties op het gebied van online dating. De Venntro Media Group zit zelf in deze sector en exploiteert onder andere White Label Dating. Startups krijgen kantoorruimte en geld in ruil voor een belang van 40 procent.