Het is voor datingsites een uitdaging om met (vaak beperkt) budget zo veel mogelijk naamsbekendheid en nieuwe leden te krijgen. Maar waaraan besteden de grote datingsites eigenlijk hun reclamebudget?
Onderzoeksbureau Nielsen maakte de totale mediabestedingen van datingsites in de VS inzichtelijk. In volgorde levert dat het volgende lijstje op (periode januari – oktober 2007):
1. Televisie – $191.4 miljoen
2. Internet – $134.0 miljoen
3. Magazines – $21.0 miljoen
4. Radio – $27.6 miljoen
5. Lokale bladen – $4.5 miljoen
6. Outdoor advertising – $0.5 miljoen
De sites met de diepste zakken zijn Match.com en eHarmony. Deze datingsites spendeerden respectievelijk 146 miljoen en 88 miljoen dollar aan advertenties.
In Nederland stijgen de online mediabestedingen sterk (bron: IAB/Nielsen). Het zwaartepunt van een multimediale campagne voor een datingsite zou altijd moeten liggen bij internet, omdat de dienst zelf ook online is. Zodra het budget het toelaat kunnen datingsites andere kanalen inzetten om de algemene naamsbekendheid te verhogen. Campagnes via Google Adwords zijn in het Nederlandse onderzoek niet meegenomen. Jammer, want zoekmachinemarketing wordt steeds belangrijker. Het is een effectief, maar helaas ook steeds duurder kanaal om nieuwe leden te benaderen.