Het gaat even iets minder met Relatieplanet.nl, zo blijkt uit cijfers over 2011 van moederbedrijf TMG. De cijfers werden uiteraard met weinig bombarie door TMG naar buiten gebracht, maar des te meer door de oud-oprichter van Relatieplanet, Chris van Tuijl. Hij schrijft erover op Twitter en zijn blog Relatiekrant.
TMG (Telegraaf Media Groep) boekte een nettoverlies en de omzet daalde iets door lagere inkomsten uit advertenties. Maar Relatieplanet had daar minder onder te lijden.
Het bestuur van TMG meldt dat het bedrijf in 2011 marktaandeel heeft verloren en dat geldt ook voor Relatieplanet, waarbij het management een verlies van circa 5% tot 10% noemt. De omzet over 2011 kwam uit op €578,6 miljoen tegen €592,7 miljoen een jaar eerder. Online zat bij TMG wel in de lift en maakte over 2011 12% van de groepsomzet uit tegen 9% in 2010. In het jaarverslag staat te lezen: “Ondanks hevige concurrentie van bestaande en nieuwe toetreders is Relatieplanet door de grens van 4,3 miljoen inschrijvingen gegaan. Niettegenstaande de competitie met andere partijen en investeringen in de techniek heeft de datingsite een relatief hoog rendement gerealiseerd.”
In het artikel op Relatiekrant wordt de vraag gesteld: “is internetdating op zijn retour of heeft de ex-oprichter inmiddels met Relatie.nl enkele procenten afhandig gemaakt?”
Het antwoord wordt op het blog van Chris van Tuijl niet gegeven, maar ik wil best een handje helpen. Ten eerste is iunternetdating niet op zijn retour, maar juist groter dan ooit. Datingsites hebben weldegelijk last van een terugval, maar via social media wordt meer dan ooit geflirt en gesjanst. Daarnaast gaat het te ver om te stellen dat de kleine groei in marktaandeel van Relatie.nl direct ten koste is gegaan van Relatieplanet. Voorlopig is de nieuwe datingsite van Chris van Tuijl nog lang niet zo groot als zijn eerste kindje. Relatieplanet is nog steeds de grootste datingsite van Nederland.