De online datingwebsites hebben aardig te lijden onder de opkomst van social media. Mensen brengen steeds meer tijd door op social networks als Facebook, en relatief minder op op het ‘gewone’ web. Dat biedt ook kansen. Sommige dating-services hebben met het bereik van hun Facebook app de gevestigde namen ver ingehaald.
Match.com, Meetic en PlentyOfFish ken je al? Hier volgen drie Facebook apps die overal ter wereld worden gebruikt, maar waar je misschien nog nooit eerder van hebt gehoord.
1. Badoo (9,4 miljoen gebruikers/maand)
Het succesverhaal van Badoo kent geen grenzen: de site is actief in meer dan 180 landen. Gerund vanuit Londen door een Russische ondernemer met meer dan 200 man in dienst, veroverde dit bedrijf stap voor stap de datingmarkt. Het zal niet lang meer duren of de Facebook app heeft 10 miljoen actieve gebruikers. Hoewel er met de gegevens van de leden niet altijd even netjes wordt omgesprongen, groeit de site in een flink tempo door. Het geheim? Badoo geeft een sterke aanwezigheid op Facebook, maar besteed minstens zo veel aandacht aan de mobiele app. Via je mobiel kun je zien welke leden zich in de buurt bevinden, zonder dat je eigen exacte locatie wordt verraden. Het aardige aan Badoo is dat je de app in principe gratis kunt gebruiken, en zo de verslavende werking van het concept kan ondervinden. Toch moet je als lid uiteindelijk betalen wil je van alle functionaliteiten gebruik kunnen maken.
2. Are YOU Interested? (6,7 miljoen gebruikers/maand)
Met meer dan 46 miljoen profielen en 6,7 miljoen actieve gebruikers per maand wereldwijd is Are You Interested? een van de meest gebruikte dating applicatie van dit moment op Facebook. De centrale vraag is ‘vind je mij leuk of niet’ en daarmee is de app het de hedendaagse variant van HotOrNot, de website die in het pre-Facebook tijdperk zo populair was.
Are You Interested, door fans liefkozend AYI genoemd, laat je op een simpele manier in contact treden met andere leden door aan te geven of je interesse in ze hebt. Als de ander ook geïnteresseerd is in jou, dan is er een match, en kun je elkaar berichten gaan sturen. AYI ziet er wat rommelig uit, maar heeft enorm veel leden. Alleen daarom is de app al interessant om te gebruiken. Pas wel op voor fakers, want die gebruiken AYI helaas ook…
3. Zoosk (6,5 miljoen gebruikers/maand)
Zoosk is op Facebook nog steeds erg populair. De Amerikaanse site die in 2007 is gestart haalt sindsdien de ene na de andere investeerder binnen. Inmiddels zit er $40,5 miljoen aan funding in de onderneming. Zoosk was een van de eerste datingsite die social media met succes integreerden in een datingconcept. Vrienden uitnodigen via Facebook was eenvoudig en het lukte Zoosk daarom in korte tijd enorm snel te groeien. Recent werd ook WooMe overgenomen, een speeddatingsite die in 2008 op zijn hoogtepunt was.
Zoosk draait vooral om flirten en korte berichtjes sturen, en heeft een hoog aantal actieve gebruikers.