Datingsites vechten om de gunst van de single

Nederlandse datingsites voeren een felle concurrentiestrijd. Er zijn meer dan 100 datingsites in Nederland, zowel gratis als betaald. De liefdesmarkt is volwassen geworden en de slag om de vrijgezel is begonnen.

Online dating is één van de meest succesvolle en snelstgroeiende online markten. Niet gek dat de concurrentie heviger wordt. De marketingbudgetten nemen toe en diepe zakken zijn daarom een vereiste. Minder succesvolle sites worden opgekocht door de grote partijen. Relatieplanet viste OneHello en Iwannadate uit de markt. Ook buitenlandse partijen zien Nederland als een aantrekkelijke markt. Met ruim 2,5 miljoen singles is ons land ook aantrekkelijk voor grote spelers als OkCupid.

De gaten die grote partijen laten liggen worden opgevuld door nichespelers. Deze sites zijn kleiner en hebben geen tienduizenden bezoekers en dure reclame nodig om quitte te draaien. Er zijn al niche datingsite voor gothics, dikkere mensen, vegetariërs, hindoes en boeren (zie voor een overzicht van deze sites: Start2Date). Verder gebruiken singles online-ontmoetingsplekken als chatboxen en Hyves ook steeds vaker om een date te vinden. De drie grootste sites vragen abonnementsgeld, maar gratis datingsitesworden een serieus alternatief. Kakelverse marktleider op dit gebied is Relatieklik. Deze site biedt een gratis alternatief voor de ‘wetenschappelijke’ relatietests van Parship.

De datingmarkt is meer dan ooit in beweging. Een nieuwe generatie veelbelovende datingsites staat al te rammelen aan de poorten van de datingmarkt. Met het succes van de iPhone in Nederland zal mobile dating ook steeds aantrekkelijker worden. De strijd om de vrijgezel is voorlopig nog niet gestreden.

4 gedachten over “Datingsites vechten om de gunst van de single”

  1. Ja ik ben ook benieuwd hoe de markt zich zal ontwikkelen….al was het maar omdat ik zelf binnenkort met een nieuwe site zal starten ;-)

  2. Er zijn veel te veel datingsites, waardoor de kans te klein is om de ware te vinden.
    Ik hoop dat er na vele fusies een paar overblijven met een paar miljoen serieuse Nederlandse leden.

  3. Het zijn er veel ja….maar aan net “overblijven” van enkele grote kleven ook grote nadelen…want groot is niet altijd beter blijkt. En teveel keuze maakt de kans “een ware” te vinden er ook niet groter op. De verleiding wordt veel te groot toch nog even verder te kijken of bij het minste of geringste minpunten meteen verder te zoeken..dus tja..misschien is het wel goed zo..

  4. Groot is inderdaad niet altijd beter. Echter zijn er ook tal van sites die zo klein zijn dat je telkens dezelfde profielen ziet langskomen. Zelf denk ik dat je dan toch beter bij een grote datingsite terrecht kan. Deze zijn vaak wel iets duurder, en de kans op nepprofielen e.d. is iets groter, maar deze nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Misschien zijn de snelgroeiende datingsites wel het best. Veel nieuwe mensen en in mindere mate inactieve profielen. Of de datingsites die zich op een speciale manier richten op een speciale doelgroep. http://www.branddating.nl/ is hier een voorbeeld van. Daar ontmoet je natuurlijk sneller gelijkgestemden. Een leuk overzicht en een aantal interessante sites staan op http://datingtop5.nl

Reacties zijn gesloten.